Alla inlägg under april 2014

Av Sara Emma - 30 april 2014 16:58

Ibland känns det som jag mest är till besvär... Att jag är besvärlig och att alla får anpassa sig efter mig och min rygg. Det är så mycket jag fortfarande inte orkar och klarar av. Känns som många i omgivningen väntar och förväntar sig att jag ska vara helt bra i ryggen snart och kunna göra/orka med allt, hemma och inte minst på jobbet. Och vet ni? Det finns inget jag hellre vill!!! Och har velat i flera år! Men jag vet inte om jag nånsin kommer dit, och det är rätt jobbigt med alla förväntningar. Jag tränar och sköter min rehabilitering exemplariskt, fast det gör ont, mer kan jag inte göra just nu. Men, det kanske är nån som vill byta????? 

Av Sara Emma - 28 april 2014 17:20

 

Idag har jag och en väninna varit i Skövde och fått en genomgång av Medi-yoga (medicinsk yoga). Såg i vintras ett inslag om detta i Malous program Efter tio, och det lät så himla intressant! Det var en ryggortoped som pratade om detta och han lät så vettig, honom skulle jag vilja träffa! Han pratade om att onda ryggar inte bara behöver tränas utan även få hjälp att slappna av. Efter år av värk blir musklerna konstant spända och detta kan man inte själv göra nåt åt, det går inte bara att slappna av liksom... Då menade han att medi-yoga kan vara till stor hjälp. Jag sökte sen på nätet och hittade en kvinna i Skövde som var utbildad i detta, och nu har vi äntligen varit där! Kolla gärna mina länkar om detta! Så nu ska här tränas (förutom all annan träning... ) 

Av Sara Emma - 27 april 2014 10:10

Börjar fundera på om det ändå är höger bäckenled som spökar? Det har ju både sjukgymnast och naprapat varit inne på förut... Har tyckt att jag varit bättre efter steloperationen i ländryggen men nu värker det mer i höger höft igen :( Kanske har varit en kombination av båda ställena? Känner att jag måste slå ifrån mig dessa tankar lite för annars kanske jag deppar ihop... Är så himla tärande med ständig värk. 

Av Sara Emma - 18 april 2014 14:55

Har grejat i köket och gjort en Janssons frestelse tills imorgon :-)  Luktar så gott! Men nu är jag helt slut, bränner i ryggen... Får bli ryggläge i sängen. 

Av Sara Emma - 16 april 2014 19:19

Varför bloggar jag egentligen? Det är en bra fråga... Jag gör det faktiskt mest för min egen skull. Det blir lite som en dagbok över den här tiden före och efter min steloperation. Känns bra att skriva av sig lite! Hoppas även att andra i samma situation kan få lite tips och stöd! Själv har jag slukat allt jag kunnat hitta om rygg, träning, operation m.m Hur länge bloggen kommer fortsätta är oklart, så länge jag är sjukskriven i alla fall. 

Av Sara Emma - 16 april 2014 10:33

 

Nu blir det promenad i mina nya skor! Även om jag bara orkar 20-25 minuter än så det ju kul med snygga och bra skor! 

Av Sara Emma - 15 april 2014 14:02

 

Dessa redskap använder jag när jag tränar hemma, matta, boll, balanskudde och gummiband. Kör mycket pilates-inspirerat, tycker om den sortens träning, lugn, stark och koncentrerad. Mycket fokus på att göra övningarna på rätt sätt och inte lika viktigt hur många man gör! Lyssnar oftast på musik av tex Enigma men ibland är det skönt när det är tyst, då kan man fokusera ännu mer på andningen och övningarna i sig. Detta gör jag varannan dag, de andra dagarna tränar jag på gym hos sjukgymnast. Promenader varje dag, är uppe i 20-25 minuters rask promenad nu! Ingen kan säga att jag inte sköter min rehab-träning i alla fall! 

Av Sara Emma - 14 april 2014 22:10

Idag har jag varit på återbesök hos ortopeden på Spenshults sjukhus. Var så sjukt nervös innan, kunde knappt sova på natten... Vet egentligen inte varför faktiskt, det värsta är ju redan gjort, men jag är så himla mån om att fortsättningen ska bli bra! Var nog rädd att han skulle kräva att jag börjar jobba nu direkt, varför nu ortopeden skulle kräva det... och jag känner mig ju inte alls redo för det än! Jag jobbar på förskola och det är ju rätt rygghårt. Nåja, 25 mil i bilen dit ner, kändes som en evighet. Väl där var vi en timme tidiga och fick vääänta.... Hade ont i magen och mådde illa. Sen var det dags för röntgen för att se att skruvarna sitter där de ska :-)  Röntgensköterskan berättade att sjukhuset läggs ner till sommaren, viss verksamhet flyttas till Falkenberg. Det är så sorgligt! Det är ett underbart ställe som ligger så fint utanför Halmstad. Jag är glad att jag hann få komma dit. 

Över en timme fick jag vänta innan jag fick komma in till ortopeden, kände mig nästan yr och svimfärdig. Han tyckte att jag rörde mig bra, såret har läkt fint och röntgenbilderna såg bra ut, skönt! Jag berättade att jag har blivit bättre, värken i höger ben är nästan borta, men att jag blir fort trött i ryggen och får då ont. Helt normalt, sa han, det kan ta upp till ett år, eller mer, innan man hunnit träna upp sig ordentligt. Skönt att veta att det är normalt! 

Helt sjukskriven två månader till och sen börja jobba på deltid, det känns bra! 

Skapa flashcards