Alla inlägg under mars 2016

Av Sara Emma - 27 mars 2016 10:34

Puh... hade en jättetrevlig påskafton igår, släkten var här på påsklunch och stannade till kvällen. Vi hade knytkalas så det var skönt! Sen blir det ju alltid mer jobb när man är hemma hos sig, man ska duka mm. 

Vi var 12 stycken, inte så många men alla pratar och det blir skojigt,  det blir flera samtalsämnen kors och tvärs över bordet. Jag fick nästan panik... fick gå ifrån och vara ute i köket flera gånger. Huvudet kändes som ett vakuum,  det tjöt i öronen... fick huvudvärk. Orkade bara inte. Blä... 

Av Sara Emma - 22 mars 2016 16:46

Tredje dagen på min MMR idag. Det tar på krafterna. Idag började dagen med promenad, den "korta" rundan... vågar inte ens tänka på den "långa". Mina promenader hemma är korta och intensiva, jag går i ganska bra tempo i 20-25 min. Här gick vi lååångsamt i 45 min och min rygg går aaav! Pallar inte att gå långsamt i grupp, behöver gå i mitt eget tempo. 

Efter det hade jag träning med sjukgymnasten, fick ett eget träningsprogram. Tjoho! Hej & hå... Det här fixar du, säger hon, du är ju stark och rörlig. Ok, jag ringer dig ikväll när jag har skitont, då kan jag berätta om jag klarade det... Jag ska verkligen ge det en chans, vore så kul om det funkade!

Sen hann jag lägga mig ner och vila en halvtimme, puh... 

Efter lunch var det basal kroppskännedom. Avslappning och andningsövningar och om balans i kroppen, intressant. 

Gruppen är härlig och vi ger varann mycket energi :) Känns lite lyxigt, det är ett så fint ställe, Mössebergs kurort, med vackra omgivningar. Ska verkligen försöka ta till vara på detta och hoppas det leder till nåt bra! 

Kram! 

Av Sara Emma - 15 mars 2016 16:35

Ja då var första dagen på rehaben avklarad... puh jag är dödstrött! Ont i huvud och kropp. Men det har varit en bra dag :) Det kommer bli bra det här. En jättebra grupp med härliga, likasinnade människor.  Vi har massor att prata om och ventilera med varann. Idag har smärtläkaren pratat om vad långvarig smärta är, det är (oftast ) inte symtom på något fel i kroppen utan en alldeles egen sjukdom som en gång kanske började med en skada tex diskbråck. Men efter att skadan läkt ut finns värken kvar. Det beror på många faktorer som tex stress, oro mm. Det är mycket att ta till sig och inte lätt att acceptera. Känner mig slutkörd men ändå hoppfull.

Kram 

Av Sara Emma - 11 mars 2016 14:53

Idag har jag varit på förbesök hos sjukgymnasten och psykologen inför MMR som börjar nästa vecka.  Vi har kommit fram till några mål som jag ska försöka arbeta mot. Vilken träning behöver jag och vad behöver jag prata med psykologen om. Usch känner att det kommer bli tufft... att prata... huvudvärken börjar redan smyga sig på bara efter besöket idag. Har nog mycket tankar och oro som blir till spänningar i kroppen, behöver få ur mig lite! Men det är lättare för stunden att bita ihop och slå ifrån sig... 

Kram! 

Av Sara Emma - 2 mars 2016 17:17

Idag var det träff med gruppen man ska vara i på MMR:en som börjar v.11  En heldag med myyycket info och mååånga intryck... Puh, är dödstrött nu! Känns jättebra ändå, verkar vara en trevlig grupp med lättsamma människor. Vi är tre som är från min stad så vi kan samåka, jättebra för det är ju sju mil enkel resa. På eftermiddan var det en smärtläkare som pratade lite om vad kronisk smärta egentligen är. Mycket intressant. Mycket att ta in och tänka på. Läxa till nästa gång är att fylla i ett Livshjul, hur man känner inför olika delar i livet som tex familj, jobb mm. En till positiv grej, de har underbart god mat i restaurangen :) Tror detta blir bra! Kram! 

Skapa flashcards