Alla inlägg under november 2015

Av Sara Emma - 17 november 2015 10:24

Igår pratade min sambo, förlåt min äkta make, om hur han tänker ta ledigt runt jul och nyår. Som vanligt vet jag inte hur läget är för mig då, är arbetsträningen slut, jobbar jag, är jag sjukskriven... Sa då halft på skoj att "jag befinner mig i limbo". Det bara slank ur mig, ett uttryck liksom. Min man undrade då vad det betyder egentligen? Och då googlade jag... mycket intressant! 

 

# Limbo är enligt en äldre katolsk teologi en del av dödsriket som var ett mellantillstånd mellan himmel och helvete. 

 

Ordet limbo (medeltidslatin, ungefär »gräns«) används idag för att beskriva en obestämd väntan utan att veta när, eller ens om, något kommer att hända. Det har även betydelsen »vara förbisedd«, »åsidosatt« och »befinna sig i ett obestämt tillstånd«. 

Det finns en engelsk studie som visar att patienter som har kontakt med sjukvården inte sällan upplever att de befinner sig »kvarlämnade i limbo. 

 Det handlade om något som patienterna benämnde »att bli kvarlämnad i limbo«. Det inträffade oftast i gränslandet mellan primärvård och sjukhus, och med limbo menade patienterna den starka oro och de svårigheter de upplevt då ett vårdförlopp inte fortskrider utan stannar upp.

Patienter tycks nämligen uppleva sjukvården som en i förväg utstakad, personlig »färdväg« mot ett visst slutmål. Om inget klart besked kunde ges om vad som skulle hända härnäst och när, kände de sig förbisedda och lämnade i sticket av sjukvården, vilket skapade obehag och stress.

Att veta när nästa åtgärd är inplanerad och att uppleva att vården trots allt rullar på planenligt tycks vara betydelsefullt för de flesta patienter, enligt författarna. De anser därför att patienternas uppfattning om den egna progressen i sjukvårdssystemet skulle kunna användas som indikator på vårdkvalitet och att vården borde kunna organiseras så att patienterna slipper hamna i limbo.

Läs mer här:  http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=2109


Ja vad kan jag säga? Tycker jag använde ett mycket bra och passande uttryck! Väntar just nu på att vårdcentralen ska ringa för jag börjar undra hur det går med min remiss till multimodal rehab... Som sagt, limbo... 

 

Av Sara Emma - 10 november 2015 09:28

Länge sen jag skrev nu... har inte så mycket att skriva om. Det händer inte direkt nåt nytt. Som vanligt går jag "i väntans tider", ja INTE gravid då utan i väntan på kallelse ;) Nu väntar jag på att höra nåt om den Multimodala rehabiliteringen som jag hoppas få gå på. Naturligtvis hade inte läkaren i Ängelholm skickat journalerna till min allmänläkare, så jag fick ett brev där jag skulle godkänna att de skickar dom. Allt tar som vanligt så onödigt lång tid! När jag var i Ängelholm bestämde vi ju att han skulle rekommendera att jag fick gå på multimodal rehab och att journaler skulle skickas till både allmänläkare och ortopeden i Skövde. Men neej, nu har flera veckor gått i onödan. Under tiden arbetstränar jag och det går sådär. Max 2,5 tim funkar sen har jag skitont och får vila resten av dan. Kul ändå att komma hemifrån lite :) Känns dock som jag "slösar" bort min arbetsträning, kanske hade varit bättre att gå på rehab först? Dessutom ska min handläggare på FK sluta nu i november :( Hon har varit jättebra. 

Optimistisk inlägg va? Jo en sak till... är så sjuuukt trött på min tjatiga träning, blä! 

 

Hittade en lite cool bild: 

 

Skapa flashcards