Alla inlägg under januari 2016

Av Sara Emma - 27 januari 2016 09:14

Detta inlägg ska inte handla nåt om ryggen,  är så trött på den... 

 

I drygt två veckor  har jag varit så nyttig :) Så här är det och har alltid varit med mig, jag är en fruktansvärd godisgris!  Ända sen jag var liten. Jag kan avstå det mesta som fika, glass, chips mm men inte sött godis. Har nog hela mitt vuxna liv hållit på att försöka va nyttig och sluta med godis, men det funkar aldrig. Jag har aldrig varit direkt tjock, periodvis rätt smal. Egentligen är det inte vikten som är det viktigaste utan mer hälsan. Nu när jag varit hemma i två år och inte kunnat träna ordentligt så har jag tänkt mer och mer på detta. Jag äter rätt nyttigt och mycket frukt och grönsaker, men alldeles för mycket godis!  I stort sett varje dag...  inte bra. Så för några veckor sen började jag läsa och googla om socker, mat och hälsa. Det mesta visste jag redan men behövde en påminnelse och inspiration. Kan tipsa om Fredrik Pauluns böcker. Fick också en massa tips på vad man kan äta istället för nåt måste jag ha på kvällen när suget sätter in. Halkade även in på Johanna Toftbys blogg och hittade en massa tips och recept. Jennys Matblogg är också guld värd. Och tänk vad lätt det går! Fattar inte hur det gått till men sötsuget är i stort sett borta! Har ersatt godiset med smoothie,  bär, frukt, glass på frusna bananer,  nötter, mandel, osötad kokoskvarg mm. Äter dessutom mer och bättre mat på dagen och inte lika hungrig och sugen på kvällen. Har provat många nya jättegoda recept sista veckorna. Mår bättre, magen är lugnare, inte riktigt lika trött. Nöjd med mig själv :) 

Av Sara Emma - 18 januari 2016 14:10

Först måste jag berätta att jag kom med på MMR på Mössebergs kurort!  V.11-18 kommer det hålla på. Hoppas på en tidig vår :) Fram till dess vill de att jag läser en bok om ACT och att jag försöker komma igång lite mer med tex promenader.  Vet att det kommer bli jobbigt men känner mig peppad! 

 

Har bestämt mig för att leva lite mer hälsosamt!  Usch har ätit alldeles för mycket godis och fika... Känns som jag kommit till en punkt nu där jag är beredd på riktigt att förändra detta. Det är ju ännu viktigare när man har svårt att träna ordentligt. Ska inte tänka att jag bantar och att jag inte får äta onyttigt,  det blir så trist! Ska istället tänka att jag ska ge kroppen bra grejer som jag blir piggare och mår bättre av! Har funkat en vecka i alla fall... ;) Har köpt en mixer så nu ska det bli smoothie :) Har ni testat att göra på kokosmjölk och frysta hallon? Sååå gott! 

 

 

Av Sara Emma - 13 januari 2016 17:39

Nu har jag varit iväg två dagar på bedömningsmöten med sjukgymnast,  arbetsterapeut och psykolog som ska avgöra om jag får delta i multimodal rehab hos dom. Puh jag är helt slut nu både fysiskt och psykiskt. Har pratat, svarat på frågor och berättat om allt... hur jag mår, hur jag tänker mm... Idag fick jag även göra fysiska tester,  gå fort, gå i trappor,  lyfta, mm. Känns i kroppen.  Sjukgymnasten sa att jag är väldigt belastningskänslig, behövs inte mycket för att jag ska få ondare. Behöver få upp uthålligheten. Jag är även rörelserädd och hon ser att jag utvecklat ett lite stelt och försiktigt rörelsemönster.  

Psykologen tyckte att jag nog skulle må bättre av att få prata med nån om min situation som jag har svårt att acceptera. Få hjälp att gå vidare. 

Jag tycker de verkade positiva till att ge mig en plats där :) Känns som det skulle vara bra! Jag får besked nästa vecka. 

Stället heter Mössebergs kurort om nån är nyfiken, de har en hemsida. En fin gammal kurort som ligger så vackert!  

Av Sara Emma - 2 januari 2016 16:56

Jaha, det är väl dags att summera år 2015. Ärligt talat har jag ingen lust. Jag tycker det var ett riktigt skitår. Åtminstone sett ur ett rygg-perspektiv. Detta året har jag verkligen stått och stampat, inte kommit nån vart. Känns som jag mest har väntat, på läkartider, kalleser till olika röntgen och olika ortopeder, på möten med FK och arbetsgivare. Jag har tragglat på med träning, vila och vardagliga aktiviteter. Värken är precis likadan. Arbetsträning funkade inte. Det som verkar funka bäst är vila... och att småpyssla lite lugnt hemma. Kul. 

Ska lista det som ändå varit bra, inte mycket som har med ryggen att göra precis, men det finns ju annat som tur är! 

 

# Mina vänner som jag är så glad och tacksam över! Försöker träffa nån varje vecka i alla fall. 

# Min familj, sambo, två barn, min mamma, min mormor och många fler

# Min dotters student i juni, en härlig dag med solsken! 

# Jag och min sambo gifte oss i Göteborgs Rådhus den 31/10

# Jag har läst många bra böcker! Min favoritförfattare just nu är Måns Kallentoft. 

# Mina bloggvänner förstås! Vi fortsätter stöta och blöta och stötta! Emma, Liza, Annie, Emma m.fl. 

# Jag har fått kallelse till multimodal rehab, hoppas det blir bra och kan ge mig lite ny kraft och energi inför 2016! 

Skapa flashcards