Alla inlägg under april 2015

Av Sara Emma - 29 april 2015 16:47

Idag ringde äntligen ortopeden, har väntat sex veckor. Vi bestämde att jag ska få komma dit på ny undersökning och kolla höft och bäcken igen, ev ny MR också. Så nu väntar jag på kallelse igen... 

Har haft mycket värk nu ett tag, känns som det liksom sprider sig och blir ettrigare. Börjar kännas rätt tungt. 

Av Sara Emma - 22 april 2015 22:15

Idag har jag testat en ny behandling hos en av sjukgymnasterna på rehabgymet där jag tränar, stötvågsbehandling. Jag misstänker ju att åtminstone en del av min värk kommer från musklerna eller muskelfästen. Jag har flera jätteömma punkter på sätesmuskeln, utåt höften och inåt mot bäckenleden, kan vara s.k triggerpunkter. Så sjukgymnasten tyckte denna behandling kunde vara värd att testa. Den används tex vid tennisarmbåge, hälsporre, triggerpunkter och muskelvärk samt spända muskler. Lite svårt att förklara hur det går till men googla på stötvågsbehandling :) I alla fall så gjorde det rätt ont, men ändå lite skönt... Har inte haft ondare efteråt som jag brukar få av det mesta, tycker det har känts rätt bra ikväll. Tänk om man kan komma tillrätta med nånting åtminstone! Ska dit nästa vecka igen för ny behandling. 

Av Sara Emma - 15 april 2015 22:24

Sista tiden har jag varit så sjukt less på att bara träna hemma! Jag måste berömma mig själv lite att jag inte gett upp, i stort sett varje dag har jag ändå gjort min träning. Känns lite som att det ändå är det enda jag själv kan göra för att på nåt sätt förbättra min situation. Även om jag inte blir bättre kanske jag kan förebygga nya problem genom att hålla mig nåt sånär tränad och stark! 

Idag började jag träna på gym igen, har inte gjort det på nästan ett år nu, sen jag började få ondare förra året i maj nån gång. Men nu kände jag att jag behöver göra nåt annat, komma hemifrån och träna i en annan miljö nån gång i veckan i alla fall! Tycker att jag lärt mig så mycket det här året och känner mig mycket mer redo för gymmet nu än för ett år sen. Har tränat mycket stabilitetsövningar och mest de djupa musklerna, så nu kan jag bättre kombinera det med gym-träning. Gymmet jag tränar på är ett privat ställe där två sjukgymnaster jobbar, så det känns bra. Än så länge känns det bra i ryggen efter träningen idag, inte sämre än annars alltså. Hoppas, hoppas att det kommer funka! 

Av Sara Emma - 8 april 2015 22:16

Längesen jag skrev här nu... Har inte haft lust, motivation eller ork. Vet inte vad jag ska skriva om, det händer inte mycket. Ryggen/bäckenet/höften/benet är som vanligt, bättre ibland och sämre ibland men aldrig bra. Har slutat att vila lika mycket som förut, blir ju inte bättre ändå. Försöker köra på rätt mycket på dagarna men har ondare varje kväll och längtar bara till sängen. Kör min hemmaträning och tar promenader på ca 20 min. Funderar på att börja med lite lätt gymträning igen, gjorde ju det förra våren men det var nog alldeles för tidigt efter operationen, slutade när jag började få ondare. Men nu har ju över ett år gått, allt ska vara läkt ordentligt och jag har tränat stabilitet och styrka hemma hela tiden, så nu kanske det är dags. Borde ju inte kunna skada nåt i alla fall. Vore kul att komma iväg och träna i en annan miljö ibland. 

 

Påsken var jättetrevlig :-)  Min bror med familj var här och hälsade på, de bor i Stockholm. Så roligt för mina barn att träffa kusinerna, det blir inte så ofta tyvärr. Fint väder också, fast lite kyligt. Riktigt mysigt! 

 

Skapa flashcards