Alla inlägg under mars 2015

Av Sara Emma - 24 mars 2015 22:07

Idag hade jag tid för läkarbesök på vårdcentralen. Eftersom min förra läkare slutade hastigt så blev ju avstämningsmötet uppskjutet och jag fick tid hos en ny läkare, idag. Undrar vilken läkare i ordningen det är nu på ett år? Förutom tre olika ortopeder så tror jag detta var allmänläkare nr 5 eller 6... Suck. Hon hade i alla fall skummat igenom journalerna och visste lite vad det handlade om. Eftersom jag inte blev bättre efter blockaden så ska jag ju kontakta ortopeden igen nu, och hon tyckte inte det var läge att ha avstämningsmöte innan det. Så sjukskriven två månader till och ska kontakta ortopeden, så ser det ut nu. Olika bud om man säger så. Vet inte vad fk kommer tycka om detta för de var nog på gång med det där mötet... Får se vad som händer. 

Av Sara Emma - 16 mars 2015 09:47

Här är det precis som vanligt kan man säga. Jag går på promenader, gör min träning, går på akupunktur, vilar... planerar och planerar min tillvaro för att det ska bli så bra som möjligt. Är så sjukt trött just på det, att hela tiden tänka framåt och planera, om jag ska handla idag, då måste jag vila före och efter... då kanske jag inte orkar träffa min kompis och fika sen... och så är det ju hockeyträning ikväll... kanske min sambo kan åka.... eller ska jag handla imorn... nej då ska jag till sjukgymnasten... osv.............................. Fatta att min hjärna är trött och helt förvirrad?! Och blir jag bättre i ryggen av detta? Efter att ha hållt på så här i flera år, och särskilt sista året, borde det ju ha gett resultat i så fall, jag borde märka att värken blir bättre. Men nej! Det är ju likadant. Har börjat fundera på hur jag lever mitt liv egentligen. Att hålla på så här ett tag efter steloperationen är ju helt befogat, allt för att få bästa förutsättningarna att bli bra/bättre. Men att fortsätta i evighet med nåt som inte verkar fungera? Vart tar livet vägen då? Hur länge ska livet vara på paus i väntan på att bli bra? Sakta, sakta, sakta har jag börjat tänka om... Detta har skett gradvis och med hjälp av flera bloggvänners inlägg och med hjälp av en bok som jag blev tipsad om på Rehabbloggen (se mina länkar). Boken heter Att leva med smärta, ACT som livsstrategi. Det står så mycket klokt i den. Mycket som är jobbigt att ta till sig och jag känner igen mig i nästan allt som står där. Vet inte om jag är helt beredd på att tänka om helt ännu, men tankarna börjar gro... 

Några exempel på vad boken handlar om:

# hur lätt man hamnar i en evig jakt på svar, vad kommer smärtan ifrån? Nånting måste ju va fel... Hur man gör undersökning efter undersökning, söker nya läkare, sjukgymnaster, naprapater mm. Provar behandling efter behandling, medicin efter medicin. Ingenting funkar särskilt bra. Livet består av att googla, sjukhusbesök osv... 

# hur man gradvis begränsar sitt liv mer och mer, tar bort aktiviteter, socialt umgänge mm av rädsla för att bli sämre, få mer ont. Men hjälper det, blir man bättre? Oftast inte. 

# hur man sätter sitt liv på paus, tänker att man ska göra en massa sen, sen när man är bättre. Men när blir det? Blir det alls? 

Jobbiga frågor som ni förstår. Men jag börjar komma till en punkt känner jag, där jag måste välja snart. Visst hoppas jag fortfarande på att hitta nån lösning eller förklaring på mina problem, men under tiden då? Jag rekommenderar denna bok till er som känner er berörda! 

Kram! 

 

Av Sara Emma - 8 mars 2015 22:11

Vad det gäller ryggen och värken så händer iiingenting... har inte så mycket nytt att skriva om det. Jag går mina promenader och gör min träning bla, bla, bla... 

 

Här kommer lite fakta om mig istället: 

# jag är född nån gång på 70-talet

# har självlockigt hår (som jag svurit över många gånger men nu blivit vän med) 

# är 168 cm lång

# är född i Örebro och bodde mina första sex år i Karlskoga, flyttade sen till Mariestad där jag bor än 

# har en sambo, en dotter och en son

# inga husdjur eftersom min pojk är allergisk mot pälsdjur 

# jag är allergisk mot kakao 

# gillar att läsa böcker, mest deckare av tex Marie Jungstedt 

# några av de bästa filmer jag sett är Babel, Crash, Titanic och Slumdog millionare 

# jag är allätare när det gäller musik, gillar tex Rhianna, Robyn, Veronica Maggio, Imperiet, Barbados... 

# är utbildad undersköterska och förskollärare 

# har följt Våra bästa år i 18 år, av och till... 

# älskar Fredagspodden med Hannah och Amanda 

# är otroligt kvällstrött... Så god natt och kram! 

Av Sara Emma - 4 mars 2015 22:36

Igår ringde en sköterska från min vårdcentral... Min läkare, den bästa jag haft, har plötsligt tvingats sluta pga av hälsoskäl. Tror inte det är sant. Var ju hos henne förra veckan och blev sjukskriven en månad till, sen skulle vi ha möte med fk. Så nu får jag en ny läkare igen. Blir bara så trött. Och så blir jag lite orolig för vad som hänt henne? Kan inte riktigt släppa det, hon var lite äldre, hade egentligen gått i pension. Hoppas hon blir bra igen. Men det får jag nog aldrig veta. Märkligt hur vissa människor berör en! 

 

Här hemma har det varit, och är, en riktig sjukstuga. Min sambo har haft lunginflammation men är bättre nu. Min pojk hade 40 graders feber och hosta, han är frisk och pigg och på dagis igen. Men min dotter är dålig :( Vi var hos läkare i måndags och hon har halsfluss och körtelfeber! Hon är så dålig och helt utslagen. 10 dagar med feber nu. Inte roligt alls. Tur att jag är hemma och kan passa upp och hålla sällskap. 

Av Sara Emma - 1 mars 2015 18:44

Vi har drabbats av influensa här hemma, alla i familjen utom jag (peppar, peppar... ) De har feber, hosta och ont i halsen, värst är det för min dotter, hon har haft över 39 i feber i sju dagar nu. Ringde sjukvårdsupplysningen igår men det finns inget att göra, bara jobbigt för henne att åka till jouren på helgen, vi får då åka till grannstaden fyra mil bort. Ska ringa vårdcentralen här i stan imorgon istället. Så jobbigt att se hur dåligt hon mår och inte kunna göra något :( Kan bara hålla henne sällskap och serva med drycker. Oroliga nätter blir det också, det hostas i tre olika rum. 

 

Detta är förklaringen till att jag inte svarat på en del kommentarer än, jag återkommer! 

Skapa flashcards