Alla inlägg under februari 2016

Av Sara Emma - 15 februari 2016 09:12

Det är en sak jag har tänkt på... det är som att kroppen bara klarar av att fokusera på en smärta i taget. Tur antagligen. Hela förra veckan hade jag sprängande huvudvärk :( Ont när jag vaknade och sen blev det värre under dagen. Trodde jag skulle bli sjuk för min pojk hade 40 i feber ett par dagar men det bröt aldrig ut nåt på mig. Men i alla fall... samtidigt som huvet sprängde så var ryggen rätt bra. Det där har jag märkt förut, har jag migrän känns ryggen bättre. Konstigt. Vore ju skönt om alla delar i kroppen kunde vara snälla och samarbetsvilliga samtidigt nån gång! Igår började huvudvärken klinga av och VAD händer då??? Gissa tre gånger. 

Sen har jag ett bekymmer till jag tänkte dela med mig av ;) Mitt blodtryck är inte bra, för högt. Har i många år haft högt tryck periodvis och även ätit medicin mot det. Före min steloperation för två år sen åt jag två sorter. Efter operationen blev trycket mycket lägre och en sort togs bort. Sen gjorde jag några kontroller och det höll sig bra. Men jag har varit sååå urtrött på läkare och sjukhus och bokade tider så senaste året har jag inte kollat. Tills jag gjorde en koll hos min svärmor för ett tag sen, hon har en egen mätare. Jaha, 150/110... alldeles för högt. Ringde vc och fick kolla där ett par gånger, lika högt. Så det blev att börja med en till medicin igen. Nu har jag ätit den i tre veckor och när jag tog blodtrycket igår hos svärmor så är det lika högt. Och idag är huvudvärken tillbaka... (ryggen är bättre, yey... ) Nu börjar jag noja lite... Fick på Akuten på tv igår och vad handlade det om? Jo en kille lite äldre än mig som fått hjärnblödning pga högt blodtryck :/  Får ringa farbror doktorn... 

För övrigt har jag varit ute i kylan och gått en rask promenad på 23 min :))) Wow, snart en halvtimme!  Får glädjas åt små framsteg. 

Nu ska jag göra smoothie:

1 burk kokosmjölk

1msk kokosolja 

frysta hallon 

lite vatten, mjölk eller grädde 

MUMS! 

Av Sara Emma - 11 februari 2016 09:22

 

Ja det var väl att ta i förstås :) Men det går bra! Med kosten alltså, ryggen skiter vi i ett tag till.... har ingen lust att skriva om den. 

Har klarat en månad nu med nyttig mat och nästan inget godis alls, inget fika! Och jag har nog aldrig ätit så mycket god mat förut, har googlat och letat nya recept och provat massa nytt. Köpt hem nya, roliga ingredienser,  bakat eget nyttigt bröd, både mjukt och hårt. Och allt är så gott! Det blir lite dyrare tyvärr, helt sjukt att nyttig bra mat ska vara dyrare! Men tänker att jag förut la en hel del pengar på godis och fika. Så det jämnar nog ut sig, annars är det värt det! 

Jag har även börjat läsa några nya bloggar som inte handlar om värk och rygg mm.... utan mer pepp och inspiration. Tex Pt-Fias blogg och Johanna Toftbys blogg. Även om jag inte kan träna alls som dom så får jag andra tips och recept mm. Lise Korsedahls blogg på Topphälsa är också jättebra! Men lugn nu mina "gamla" bloggvänner,  ni är och förblir mitt stora stöd och jag läser alltid era inlägg <3 

Köpte mig en bok också om Läkande mat, kost som motverkar inflammation i kroppen. Intressant!

Till sist ett smoothie -tips: 

1 burk osötad kokoskvarg

2 dl frysta jordgubbar

lite mjölk

Kör i mixer, blir otroligt gott! 

 

Kram! 

 

 

Skapa flashcards