Direktlänk till inlägg 27 januari 2016

Lite nöjd med mig själv!

Av Sara Emma - 27 januari 2016 09:14

Detta inlägg ska inte handla nåt om ryggen,  är så trött på den... 

 

I drygt två veckor  har jag varit så nyttig :) Så här är det och har alltid varit med mig, jag är en fruktansvärd godisgris!  Ända sen jag var liten. Jag kan avstå det mesta som fika, glass, chips mm men inte sött godis. Har nog hela mitt vuxna liv hållit på att försöka va nyttig och sluta med godis, men det funkar aldrig. Jag har aldrig varit direkt tjock, periodvis rätt smal. Egentligen är det inte vikten som är det viktigaste utan mer hälsan. Nu när jag varit hemma i två år och inte kunnat träna ordentligt så har jag tänkt mer och mer på detta. Jag äter rätt nyttigt och mycket frukt och grönsaker, men alldeles för mycket godis!  I stort sett varje dag...  inte bra. Så för några veckor sen började jag läsa och googla om socker, mat och hälsa. Det mesta visste jag redan men behövde en påminnelse och inspiration. Kan tipsa om Fredrik Pauluns böcker. Fick också en massa tips på vad man kan äta istället för nåt måste jag ha på kvällen när suget sätter in. Halkade även in på Johanna Toftbys blogg och hittade en massa tips och recept. Jennys Matblogg är också guld värd. Och tänk vad lätt det går! Fattar inte hur det gått till men sötsuget är i stort sett borta! Har ersatt godiset med smoothie,  bär, frukt, glass på frusna bananer,  nötter, mandel, osötad kokoskvarg mm. Äter dessutom mer och bättre mat på dagen och inte lika hungrig och sugen på kvällen. Har provat många nya jättegoda recept sista veckorna. Mår bättre, magen är lugnare, inte riktigt lika trött. Nöjd med mig själv :) 

 
 
Nicole

Nicole

27 januari 2016 13:31

Superfin blogg! Önskar dig lycka till i framtiden :)

http://shine.bloggplatsen.se

Sara Emma

27 januari 2016 14:48

Tack :)

 
Sara

Sara

27 januari 2016 14:58

Håller med, jättefin verkligen! Lycka till!

http://nouw.com/rizk

Sara Emma

27 januari 2016 17:03

Tack :)

 
Annie

Annie

28 januari 2016 10:17

Vad härligt det låter, duktig du är :)
Jag slarvar när det gäller sötsaker nu, har blivit en del den senaste tiden. Jag är också en godisråtta och ännu mer nu känns det som.
Har gått ner så mycket i vikt också, även om sötsaker är fel sak att stoppa i sig så blir det lätt så.

Sv: Tack vännen :)
Ja ovissheten är det värsta i detta. Jag vill bara veta nu, oavsett vad det är känns det som. Har mina misstankar själv men får se vad läkaren säger nästa gång jag ska dit.

Ja vänner är så viktigt! Kram

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

Sara Emma

28 januari 2016 11:37

Ja när man går hemma och inte mår bra är det lätt att unna sig och tröstäta. Känns så skönt att jag lyckats bryta det nu!
Kram!

 
Hanna

Hanna

4 februari 2016 13:17

Vad härligt. Bra jobbat. :-)

http://hannafialotta.blogg.se

Sara Emma

4 februari 2016 13:54

Tack :)

 
Annie

Annie

5 februari 2016 17:25

Sv: Tack för omtanken snälla du :)

Hoppas jag med!

Hoppas det är ok med dig och att du får en fin helg :)

Kramar

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

 
Lise Korsedahl

Lise Korsedahl

10 februari 2016 18:16

Du är jätteduktig! Man är alltid "svag" för något och i mitt fall är det choklad och cheesecake! Däremot har jag aldrig varit en lösgodis tjej eller chips tjej så det blir lättare på något sätt att ersätta mina "cravings" med något som ger samma "smak". Testa denna "cheesecake" jag lägger ut på min blogg ikväll (den kommer publiceras kl 20:00) och den är supergod! 372 kcal (51,3 g kolh, 13,1 g fett och 11.5 g protein) det mättar och vill man ha den ännu nyttigare är det bara att skippa digistivkexen. Nyttiga raw brownies är också något jag brukar göra för att dämpa ev sug jag får och då lagar jag dem på kakao och dadlar (samt mandlar) *mums* STOR kram till dig!

http://blogg.topphalsa.se/pilates

Sara Emma

10 februari 2016 19:50

Ja lösgodis är rätt svårt att ersätta... det är ju det söta man är ute efter, och att tugga på nåt! Det går ändå rätt bra tycker jag, gör ofta smoothie på kvällen och jag älskar mandlar! Kram!

 
Annie

Annie

10 februari 2016 19:21

Sv: Hej :)

Har fått svar på dem proverna jag tog sist, som var bla gluten och laktos. Väntar nu på remiss och kallelse för bla rektoskopi och remiss för utredning om värken, smärtan och stickningarna till neuro/reuma.

Har verkligen mina misstankar om vad det skulle kunna vara för nåt med värken,stickningarna men man blir ju tokig av alla tankarna också till slut.

Hoppas det inte dröjer för länge bara!

Tack för omtanken<3

Kram

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

Sara Emma

10 februari 2016 19:52

Ju usch man kan ju grubbla ihjäl sig... det tar mycket på krafterna. Svårt ibland att hålla modet uppe! Många kramar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Emma - 26 juli 2018 08:25

Aldrig får det va lugnt i livet. Svårt att hitta en varaktig balans när livet krånglar till allt. Berättar mer senare, just nu är allt uppochner och ryggen är det sista jag tänker på tyvärr. ...

Av Sara Emma - 3 juni 2018 20:02

Oj va länge sen jag skrev här! Har inte riktigt orkat, men nu ska jag uppdatera lite. Har fått godkänd sjukskrivning på 25% tom 31/8. Trodde jag aldrig. Så jag jobbar på 65% och är tjänstledig 10% och sjukskriven 25%. Funkar jättebra! Så skönt att ...

Av Sara Emma - 15 mars 2018 17:52

Har tänkt på en sak... jag är nästan aldrig sjuk numera. När jag var sjukskriven i tre år så tänkte jag att det är nog för att jag inte träffar så mycket folk, men nu har jag varit tillbaka ett par år om man räknar från att jag började arbetsträna, o...

Av Sara Emma - 14 februari 2018 18:19

Trodde jag aldrig, och inte min doktor heller ;) FK beviljade min sjukskrivning på 25% i tre månader till! Utan att krångla. Jag var helt beredd på att fajtas igen men nu slapp jag det ett tag, så skönt! Har höjt dosen på saroten för att se om det ...

Av Sara Emma - 10 januari 2018 18:07


Är så glad för jag har lyckats förlänga mina promenader :) Klarar nästan 40 min i rask takt nu, det är sååå skönt! Max 20 min har funkat förut och det har känts så meningslöst, tappade lusten helt. Men nu känns det ju som att det faktiskt gör lite ny...

Ovido - Quiz & Flashcards