Direktlänk till inlägg 12 juni 2014

Tröstlöst...

Av Sara Emma - 12 juni 2014 09:55

Känner mig rätt uppgiven just nu... Allt beträffande ryggen känns ganska tröstlöst. Det blir ju inte bättre, så är det, punkt. Ett par månader efter min operation kändes det skapligt, jag kunde gå ut och gå åtminstone 20-25 minuter, jag tränade... Nu är jag tillbaka på ruta ett sen nån månad tillbaka :( På mornarna är det rätt bra, men ju längre dagen går ju sämre blir det. Värk i ländrygg, höger sida och höft och till slut ner i benet, ibland domnar ett par tår också. Igår var jag med jobbet på möte/sommaravslutning ett par timmar och det var en plåga från början till slut... får ont direkt när jag sitter på en stol.Hemma halvsitter/ligger jag mest i soffan eller ligger i sängen, vid köksbordet blir det bara korta stunder. Doktorn trodde sist att det var muskelinflammation och gav mig en kortisonspruta, det hjälpte ingenting. Det här är nåt annat. Nu väntar jag mest på att få brev om telefontid med doktorn, antagligen v.27 Inget roligt inlägg, men så är det just nu. Tröstlöst. 

 
 
Annie

Annie

12 juni 2014 12:57

Vad jobbigt och tröttsamt för dig. Hoppas verkligen det vänder lite snart för dig! Man blir så trött och nedstämd av att ha ont och ännu värre om det inte blir bättre :-(

Hur länge sen var det du opererade dig?
Kram på dig/

http://lifebyannie.bloggplatsen.se

Sara Emma

12 juni 2014 13:10

Det var i januari, känns ju som det borde va bättre vid det här laget... Börjar faktiskt tvivla på om operationen var det rätta att göra, men samtidigt ångrar jag den inte för jag var ju tvungen att försöka bli bättre. Men det är svårt att hålla modet och humöret uppe när man snarare blir sämre än bättre :(
Kram

 
Emma

Emma

12 juni 2014 23:47

Usch jag känner med dig. Förstår precis hur det känns när man ger sig på att göra något, typ en sommaravslutning, och man känner redan från början att det var fel beslut. Undrar varför det ska vara så jäkla svårt att lyssna på kroppen? Det är ju faktiskt så att den säger till när man gör för mycket, och enda sättet att bli bra är ju att lyssna på det. Men jag tänker att det kanske kommer ett mirakel och tar bort smärtan ändå. Än har det inte kommit dock :)
Då är det skönt att man får skriva av sig och klaga lite. Så fortsätt med det! Det måste få komma ut också :) kram!

http://Vagenfram.wordpress.com

Sara Emma

13 juni 2014 09:22

Ja man borde verkligen lyssna mer på kroppen... Jag hade ont redan innan jag åkte med jobbet i onsdags kväll så det var jättedumt :( Men ibland känns det som det kvittar vad man gör, det blir ändå inte bättre och jag har ont hemma med... Är så urless på detta nu! Särskilt som det började bli bättre och nu är sämre igen. Ditt träningsprogram har jag stor hjälp av, har skrivit ut det och kör igenom det varje dag, stretchningen är så skön! Skönt att vi kan stötta och peppa varandra, kram!

 
Liza

Liza

13 juni 2014 05:16

Usch,lider med dej!det kan inte vara så att du behöver vila mer på dagarna?(jag tänker om det känns bättre på mornarna när du legat hela natten.)Har ni diskuterat smärtlindringen så du ligger rätt där och kroppen får en chans att vila när den inte är spänd av smärta hela tiden?När jag hade problem m smärta och känselbortfall i benet sa dom att man kan göra ett lättare ingrepp så att nerven inte låg i kläm,vilket var anledningen till smärtan och bortfall-har dom nämnt det för dej?Mina problem försvann när svullnaden i ryggen gick ner.KRAM och hoppas du får en lösning och ljusning!

http://www.inmyplace.bloggagratis.sr

Sara Emma

13 juni 2014 09:17

Tycker inte jag gör annat än vilar... Fast det är klart, jag kanske ska prova att lägga upp dagarna lite annorlunda... Vila oftare fast kortare stunder kanske? Det här att tårna domnar är nytt så det har jag inte pratat med doktorn om än... han är ju inte lätt att få tag på precis, det är en stor nackdel med att vara opererad på ett sjukhus med bara inhyrda läkare, de är ju där så sällan :( Har en telefontid 4/7. Smärtlindring tar jag väldigt sällan nu, tycker inte det hjälper ändå, blir bara dåsig och får huvudvärk av tabletterna. Tack för stöd, kram!

 
Liza

Liza

13 juni 2014 13:08

Jag vet ju inte,men tänker att man kanske ska göra som Emmas sjukgymnast sa-om man har duschat ska man vila 10min osv.Det är ju lättare att sköta hemma där man har tillgång till platser att vila på,hur man gör när man inte är hemma har jag inte kommit på än :(
Finns det ingen annan du kan prata med?!Råkar veta att han har semester 3v nu.Det där vill man ju gärna veta varför det blir.En kompis har tipsat om nåt som heter vårdlots-kanske du kan få hjälp där?Jaaa,det där med tabletterna är svårt.Min behovsmedicin blir jag så yr i huvet av att jag måste lägga mej ner så den tar jag nästan aldrig.
KRAM till dej,jag hoppas så att det blir bättre snart!och försök få ut ilska/frustration/sorg och alla andra känslor-det är en naturlig reaktion på en onaturlig situation!

http://www.inmyplace.bloggagratis.se

Sara Emma

13 juni 2014 17:34

Då är det väl därför jag inte fick telefontid förrän i början av juli... Ska prova att vila mycket oftare fast kanske kortare stunder, inte ta ut mig för mycket. Det är lätt på vardagar när jag är ensam hemma på dagarna, svårare på helger med familjen hemma.
Är det oxynorm du har vid behov? Det har jag, tog en nyss för i eftermiddags blev det sämre igen :( Har varit och handlat, inte burit nåt alls, men det blir jobbigt ändå. Kram!

 
Liza

Liza

14 juni 2014 13:19

Mm,men jag tycker det borde finnas nån annan att prata med tidigare om det uppstår frågor!Det är ju jobbigt att gå och undra vad som är fel :( Prova med det en v eller nåt och se om det blir nån ändring?Jaaa,eller Oxycodone men jag tror det är same same :) gör vad jag kan för att inte ta dom ;) Det är nog VÄLDIGT lätt hänt att man tar ut sej för mycket.Jag tänkte tex att jag kunde åka m till stan och handla 2saker när sambon ändå skulle förbi stan,men efter lite funderande avstod jag.Jag är inte ens utskriven fr sjukhuset än så VARFÖR VARFÖR VARFÖR tänker jag att jag kan leva som vanligt?!?!Jag får väl helt enkelt ligga där jag ligger ;) lättare sagt än gjort,blir besök under em och jag är väääääldigt nyfiken om jag kan låta bli att laga maten och ligga ner tillräckligt mycket.Vi kanske skulle starta en viltävling?!?!mest antal vil per dag vinner? ;) Hoppas smärtan släppt lite nu!kram

http://www.inmyplace.bloggagratis.se

Sara Emma

14 juni 2014 16:44

Det värsta är att Spenshults sjukhus läggs ner i juli... sen vet jag inte alls var jag ska vända mig?! Måste fråga doktorn det när han ringer... jag hör ju inte alls till Linköping där han jobbar annars.
Visst är det svårt att vila tillräckligt och inte göra för mycket, särskilt nu när det gått såpass lång tid, opererade mig ju i januari! Hoppas du har en riktigt skön helg hemma och ta inte ut dig för mycket nu! Kram

 
Liza

Liza

15 juni 2014 09:55

Då är det ju ännu viktigare att du vet vart du ska ringa istället ;) Jag tycker du ska ringa sjukhuset och kräva att få prata med nån annan ryggläkare om han inte är i tjänst-nån måste det ju finnas?!Eftersom du redan är opererad och inne i rullorna går du liksom lite före-dom har ju redan börjat jobba med dej!Jag fick komma in dan efter jag ringde-trots att det är flera mån väntetid om man är ny-dom måste ju liksom ta hand om dom som har påbörjat :)
Kram

http://www.inmyplace.bloggagratis.se

Sara Emma

15 juni 2014 10:03

Ja så är det ju faktiskt, man måste ju få hjälp hela vägen, inte bara en bit... Sist jag ringde fick jag ju en tid samma vecka så det var jättebra! Måste bara få veta vart jag ringer sen när inte sjukhuset finns kvar... Han får väl ta med mig till Linköping ;) eller skriva över mig till nåt annat ställe, gärna lite närmare. Kram

 
Emma

Emma

16 juni 2014 10:11

Kom bara på en sak när jag läste kommentarerna. Om du tänker på din smärta och försöker analysera den, är det inne i ryggen vid operationsområdet du har ont eller är det muskelsmärta du har? Det kan vara svårt att känna skillnad om man inte tänkt på det innan. Men om man har muskelsmärta, vilket är nästen det enda jag har, så hjälper inte morfinet mot det. Då är det muskelavslappnade man ska ta. Det fick jag med mig direkt efter operationen när jag åkte hem och nu håller jag på att trappa ner på morfinet samtidigt som jag tar de andra. Min läkare tipsade även om att det kan vara bra att ta det lite mer regelbundet, ungefär var 6e timme. Då kanske du inte mår så dåligt så fort du tar dom?
När det kommer till vila så stämmer det som Liza skriver. Varför man vilar är ju för att musklerna ska få "starta om", och det tar ungefär 5-10 minuter för dem att göra det. Sen kan man gå upp en stund igen. Så fort man känner sig trött i musklerna så ska man lägga sig ner och starta om dom igen. Så det bästa ska tydligen vara att försöka leva ganska normalt, men att låta musklerna vila och starta om nä de behöver det istället för att man ändrar läge och kanske "faller ihop" med ryggen i sittande som är det sämsta man kan göra. Då tar de andra kotorna så otroligt mycket stryk (som man inte känner av just i det läget) att det kan leda till att man får steloperera dessa också i framtiden. Det vill man ju helst undvika :)
Bra att du kan vila mer regelbundet på vardagar, men det kanske går att få till 5-10 när det behövs även på helger :)
Kämpa på och stor kram!

http://vagenfram.wordpress.com

Sara Emma

16 juni 2014 10:27

Det är jättesvårt att säga vad som gör ont tycker jag... Jag tror inte det är så mycket från operationsområdet, det är mer längre ner och ut på höger sida och höft, ibland i benet och ljumsken också. Sent på dagen kan jag känna att jag verkligen är trött i musklerna i hela ryggen, då värker det där. Annars är det en molande värk på höger sida.
Ska verkligen försöka vila mer regelbundet fast kortare stunder. Börjar bli svårt att hitta på grejer att göra hemma nu efter så lång tid, går mest omkring och plockar lite... Nu ska jag köra igenom ditt träningsprogram Emma, tack för det, det känns precis lagom! Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Emma - 26 juli 2018 08:25

Aldrig får det va lugnt i livet. Svårt att hitta en varaktig balans när livet krånglar till allt. Berättar mer senare, just nu är allt uppochner och ryggen är det sista jag tänker på tyvärr. ...

Av Sara Emma - 3 juni 2018 20:02

Oj va länge sen jag skrev här! Har inte riktigt orkat, men nu ska jag uppdatera lite. Har fått godkänd sjukskrivning på 25% tom 31/8. Trodde jag aldrig. Så jag jobbar på 65% och är tjänstledig 10% och sjukskriven 25%. Funkar jättebra! Så skönt att ...

Av Sara Emma - 15 mars 2018 17:52

Har tänkt på en sak... jag är nästan aldrig sjuk numera. När jag var sjukskriven i tre år så tänkte jag att det är nog för att jag inte träffar så mycket folk, men nu har jag varit tillbaka ett par år om man räknar från att jag började arbetsträna, o...

Av Sara Emma - 14 februari 2018 18:19

Trodde jag aldrig, och inte min doktor heller ;) FK beviljade min sjukskrivning på 25% i tre månader till! Utan att krångla. Jag var helt beredd på att fajtas igen men nu slapp jag det ett tag, så skönt! Har höjt dosen på saroten för att se om det ...

Av Sara Emma - 10 januari 2018 18:07


Är så glad för jag har lyckats förlänga mina promenader :) Klarar nästan 40 min i rask takt nu, det är sååå skönt! Max 20 min har funkat förut och det har känts så meningslöst, tappade lusten helt. Men nu känns det ju som att det faktiskt gör lite ny...

Presentation


Här är min berättelse om hur jag började få lite, lite ont i ryggen... och hur det sen fortsatte!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards