Direktlänk till inlägg 6 december 2016

Myofasciellt smärtsyndrom

Av Sara Emma - 6 december 2016 12:59

Ja det är ju min diagnos sen i våras... tänkte skriva lite om det. En kronisk värk-diagnos är aldrig kul att få, men för mig var det som om en stor sten föll från mina axlar. Så skönt att få en förklaring på mina symtom och bekymmer!
Min ryggvärk kom smygande för 6 1/2 år sen. Det bara började en dag och sen dess har jag inte haft EN helt smärtfri dag. Inget har hjälpt, inte sjukgymnastik, akupunktur, massage, kiropraktor, vattengymnastik, stötvågsbehandling och inte ens steloperation i ländryggen... Ju mer jag har försökt träna ju ondare har jag fått. Efter alla diverse behandlingar har jag varit mycket sämre lång tid efteråt. Steloperationen gjorde allt värre, värken spred sig mer ut i höften och längre upp i ryggen. Vet inte hur många läkare, ortopeder och sjukgymnaster jag träffat. Alla har sagt samma, inget syns på röntgen det är bara att träna och bli starkare.
Men så i våras fick jag äntligen, på egenremiss, träffa en av Sveriges bästa smärtläkare, Mats Karlsson i Falköping. Han lyssnade på min historia, tittade på röntgenbilder och gjorde smärtprovokation (gjorde fruktansvärt ont!). Sen förklarade han allt, och det stämde ju så bra. Hur det förmodligen började med överansträngda muskler och triggerpunkter. (När det började var jag mammaledig och gick väääldigt mycket på promenader, timmar i sträck, helt otränad i rygg och bål... ) När det inte behandlas rätt blir det till slut kroniskt. Träning gör det snarare sämre. Det blir en ond spiral, man har ont och spänner sig och försöker träna och allt förvärras bara. Till slut påverkas själva smärtsystemet, det blir stressat och överkänsligt och reagerar helt fel. Man kan tex få refererad smärta, ont på helt andra ställen än där det finns nåt fel. Tex har jag alltid mer eller mindre ont i höger ben fast det inte är nåt fel i benet, finns heller inte nån nerv i kläm som orsakar detta. Nerver, muskelfästen och annat blir också påverkat, inte bara musklerna.
När det väl har blivit så här är det väldigt svårt att komma tillrätta med. Att träna för att få igång endorfiner funkar inte. Hård träning blir enbart en stress för kroppen. Det som gäller är balans i livet, lätt träning, korta promenader, avslapppning mm. Och acceptans. Lätt va?

 
 
Annie

Annie

6 december 2016 17:52

Så tufft :/
Nej verkligen inte lätt ..
Hur går det för dig att hantera det känns det någotsånär eller känns det tufft?

Sv: Ja verkligen! jag är så glad att jag kan göra min lätta träning! för skulle jag inte det, skulle jag nästan säkert må sämre psykiskt-eftersom jag har tränat så mycket innan detta kom .. träning är ju liksom en del av mitt liv som att sova ungefär :)

Och det är ju lätt träning, så på en helt annan nivå än innan, men ändå-det är lycka :)

Hur funkar det att jobba?

Kram!

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

 
Annie

Annie

6 december 2016 19:38

Sv: Ja jag förstår dig ..
Skönt att det funkar ok att jobba lite iaf :)

Kramar<3

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

 
Annie

Annie

8 december 2016 13:15

Sv: Ja verkligen, det peppar och värmer<3

Kramar*

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

 
Annie

Annie

13 december 2016 11:26

Sv: Låter som en ganska bra dag för dig med :)

Ja underbart med snö ;)
Vad trist, hoppas Du med får snö :)

Kram :)

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

 
Filippa

Filippa

29 maj 2017 08:46

Oj, låter väldigt tufft när inte ens träning hjälper mot dina ryggbesvär. Hoppas någon lösning dyker upp så småning om.

http://www.sweetpain.se

Sara Emma

29 maj 2017 16:06

Tack!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Emma - 26 juli 2018 08:25

Aldrig får det va lugnt i livet. Svårt att hitta en varaktig balans när livet krånglar till allt. Berättar mer senare, just nu är allt uppochner och ryggen är det sista jag tänker på tyvärr. ...

Av Sara Emma - 3 juni 2018 20:02

Oj va länge sen jag skrev här! Har inte riktigt orkat, men nu ska jag uppdatera lite. Har fått godkänd sjukskrivning på 25% tom 31/8. Trodde jag aldrig. Så jag jobbar på 65% och är tjänstledig 10% och sjukskriven 25%. Funkar jättebra! Så skönt att ...

Av Sara Emma - 15 mars 2018 17:52

Har tänkt på en sak... jag är nästan aldrig sjuk numera. När jag var sjukskriven i tre år så tänkte jag att det är nog för att jag inte träffar så mycket folk, men nu har jag varit tillbaka ett par år om man räknar från att jag började arbetsträna, o...

Av Sara Emma - 14 februari 2018 18:19

Trodde jag aldrig, och inte min doktor heller ;) FK beviljade min sjukskrivning på 25% i tre månader till! Utan att krångla. Jag var helt beredd på att fajtas igen men nu slapp jag det ett tag, så skönt! Har höjt dosen på saroten för att se om det ...

Av Sara Emma - 10 januari 2018 18:07


Är så glad för jag har lyckats förlänga mina promenader :) Klarar nästan 40 min i rask takt nu, det är sååå skönt! Max 20 min har funkat förut och det har känts så meningslöst, tappade lusten helt. Men nu känns det ju som att det faktiskt gör lite ny...

Ovido - Quiz & Flashcards