Direktlänk till inlägg 25 maj 2016

Myofaciellt smärtsyndrom

Av Sara Emma - 25 maj 2016 12:09

Jag har fått en diagnos! Känner mig på nåt sätt lite glad och lättad trots att det inte är nån särskilt kul diagnos. Men ändå! Nu vet jag åtminstone, nu har jag nåt att utgå från, nu vet jag vad som är bra och inte bra för mig. 

Igår var jag hos en smärtläkare, en av Sveriges bästa på StOlofs smärt klinik i Falköping. Han har även föreläst om långvarig smärta på den MMR jag har gått. Undersökningen var hemsk :( tänkte nästan fly... Han gjorde provokationstest genom att sticka in akupunkturnålar där jag har som mest ont, först hade han ju tryckt överallt och hittat dessa punkter... Fy f-n rent ut sagt! Gjorde sjukt ont, strålade ner i hela benet. Måste tillägga att han innan besöket hade fått mina journaler och visste allt som gjorts tidigare med min rygg. Han gjorde också en noggrann undersökning av reflexer, motorik, nervbanor mm. Sen förklarade han att min diagnos är Myofaciellt smärtsyndrom.

Detta börjar ofta som nån sorts överansträngning av en muskel, sen bildas triggerpunkter, får man rätt diagnos från början kan det behandlas och läka ut. Får man inte det blir det sämre... sen är karusellen ofta igång. Man får ondare och söker läkare, sjukgymnast mm till slut gör man röntgen och hittar tex som i mitt fall en diskkompression i ländryggen. Det kan ge symtom på de ställen jag hade ont. Man hamnar hos ortoped som enbart kollar på skelettet och på röntgenbilder. De ser att det finns nåt i ryggen man kan åtgärda och föreslår steloperation. Desperat går man med på det... och blir sämre :(  Ortopeden säger att operationen gick bra, allt ser fint ut och skruvarna sitter där de ska, vi kan inget mer göra! 

Min smärta smög sig på för snart sex år sen, sen dess har det långsamt blivit sämre. Det började efter att jag var gravid, fick en pojk på 4,7 kg som jag bar på och säkert felbelastade, dessutom var jag väldigt otränad. Gick minst två timmar med vagnen varje dag. Antagligen började detta redan då. Synd att ingen visste bättre! Smärtläkaren tror att detta varit problemet hela tiden, har dessutom en axel och arm som värker och domnar till och från, och det är typiskt menar han, det dyker upp nya ställen. Har det väl börjat är man känsligare. Om min rygg behövde opereras eller inte är det ingen som vet... kanske? Nu är den stark som stål i vilket fall ;) Men förmodligen har operationen gjort värken värre. Vid Myofaciellt smärtsyndrom är inte bara muskler överansträngda, bindväv,  leder och muskelfästen gör också ont. Dessutom är hela smärtsystemet upprepat och överkänsligt. 

Det som gäller nu är balans i livet... inte stressa, äta bra, avslappning, lågintensiv träning. 

 

 

 
 
deninrekampen

deninrekampen

26 maj 2016 02:07

Va skönt att du ändå fått reda på vad du lider av! Hoppas du får den hjälp du behöver!! Måste flika in med att det var en stadig vikt din pojk hade när han föddes, kvinnokroppen är fantastisk som ändå klarade av det!

Ta hand om dig! Kram

http://deninrekampen.bloggplatsen.se

Sara Emma

26 maj 2016 10:07

Ja det är alltid skönt att veta!
Ja han var stor... jag gick över tiden tre veckor :( Slutade med akut snitt, men allt gick bra!
Kram!

 
Ingen bild

Anna

26 maj 2016 08:17

Usch, detta låter jobbigt även om det är skönt att få en diagnos på vad som är fel. Men innan du stelopererades fick du ingen blockad så att de kunde säkerställa att det var detta som orsakade dina smärtor? Jag fick det och ryggortopeden ville inte steloperera mig när jag kom till honom först även om det syntes tydligt på mina röntgenbilder att jag hade slitna diskar så trodde och hoppades han att de skulle läka ut. Men när inte det skedde lade han en blockad för att vara säker på att det som orsakade mina smärtor och inget annat i ryggen.
Men det verkar ju som om det var en bra och kunnig smärtläkare inom detta området än den jag träffade förra året. Han sa en sak till mig och skrev en annan sak i min journal :-(. Men jag gick inte dit mer heller.
Vad händer nu? Skrev han en förlängning på din sjukskrivning eller? Får du någon smärtlindring eller annan hjälp mot detta?

Ha det bra!!! Kram

Sara Emma

26 maj 2016 20:00

Nix ingen blockad :( Önskar jag hade varit mer påläst då så kunde jag ha krävt det!
Mycket duktig smärtläkare detta, fick stort förtroende för honom. Jag kommer antagligen vara sjukskriven ett par månader till och sen försöka arbetsträna.
Kram!

 
Annie

Annie

26 maj 2016 09:33

Men vad skönt med en diagnos, då vet du iaf :)
Är det detta som börjat hos dig först, innan diskbråcket?
Hur kom du till honom, var det via MMR eller på eget bevåg?

Visst mycket frågor :)
Förstår att det kanske är mycket att ta in, men skönt ändå att veta.

Ta hand om dig :)

Kramar

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

 
Siripuzen@hotmail.com

Siripuzen@hotmail.com

26 maj 2016 14:17

Hei vennen 😃
SÅÅÅÅ BRA AT DU FÅTT BESKJED NÅ DA 😃 😃 😃 😃 😃 Håper du får den hjelpen du trenger nå da 💖
Kleeeemz 💖

http://siripuzenhotmailcom.blogg.se

Sara Emma

26 maj 2016 16:09

Ja jätteskönt att veta vad all värk beror på! Har ju misstänkt länge att det inte bara varit ryggen som är problemet.
Kramar 💜

 
Annie

Annie

26 maj 2016 19:00

Sv: Varsågod!
Dessa recept är så goda. spec chokladbollarna ;)
Prova om du vill ;)

Jo idag har det varit lite bättre skönt, har tagit 2 promenader och fixat lite hemma. Har lite mer värk nu, men dagen och fm var bättre iaf, skönt :)
Går upp och ner .. börjar tyvärr få den dryga mensvärken nu :/ men det är som det är.

Hur är ditt onda, har du lika ont nu som du hade i början av din "resa"? el har det lättat nåt under tiden för dig?

Kramar

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

 
Annie

Annie

27 maj 2016 08:40

Sv: Jobbigt för dig med så ont fortfarande, och inget hjälpt mot det onda förutom vila. Hoppas det kommer att vända lite för dig nu, när du vet vad det är :)

Jag har börjat ta mer promenader och även börjat med väldigt lätta träningsövningar 2 ggr/V, hoppas det kommer funka :)
Men börjar försiktigt :)

Kram!

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

75linsa@gmail.com

27 maj 2016 11:21

Åh vad skönt att du äntligen fått en diagnos!!!! På nåt sätt är det lättare att hantera den när man vet varför. Jag har ju haft jätteproblem med mina piriformis efter mina si-ledsoperationer. Har fått akupunktur, stretchat hur mycket som helst, blev lite bättre. Till Slut hittade jag en sjukgymnast i Skövde som utför stötvågsbehandling. Efter 1:a behandlingen kände jag skillnad. Efter 3 behandlingar är min vardag jättebra. Har kunnat börja träna lite tuffare, då jag måste stärka upp mina muskler mer. Fick ett litet bakslag, men efter ytterligare 2 går är det så mycket bättre. Kan krävas upp till 10 behandlingar. Tar ca 3 min/sida. I vanliga fall kostar denna behandling ca 500 kr/gång, men han är ansluten till fk (?) så mitt frikort gäller👍👍. Ville bara berätta detta ifall det kanske kunde vara når för dig. Han kör även med medicinsk laser som är väldigt bra mot smärtor. Det har jag och fått. Laser används mycket vid kroniska smärttillstånd och reumatism.
Ta nu hand om dig och hoppas på att du blir bättre. Kram Linda 😍

 
Annie

Annie

29 maj 2016 18:17

Sv: Tack så mycket!

Precis, håller helt med dig! Jag är fortfarande jag, men ändå förändrad ..

Hoppas det är ok med dig :)

Kram

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

 
Annie

Annie

30 maj 2016 20:06

Sv: Tack så mycket! :)
Ja det satt fint med fika när jag kom hem :)

Kramar

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Emma - 26 juli 2018 08:25

Aldrig får det va lugnt i livet. Svårt att hitta en varaktig balans när livet krånglar till allt. Berättar mer senare, just nu är allt uppochner och ryggen är det sista jag tänker på tyvärr. ...

Av Sara Emma - 3 juni 2018 20:02

Oj va länge sen jag skrev här! Har inte riktigt orkat, men nu ska jag uppdatera lite. Har fått godkänd sjukskrivning på 25% tom 31/8. Trodde jag aldrig. Så jag jobbar på 65% och är tjänstledig 10% och sjukskriven 25%. Funkar jättebra! Så skönt att ...

Av Sara Emma - 15 mars 2018 17:52

Har tänkt på en sak... jag är nästan aldrig sjuk numera. När jag var sjukskriven i tre år så tänkte jag att det är nog för att jag inte träffar så mycket folk, men nu har jag varit tillbaka ett par år om man räknar från att jag började arbetsträna, o...

Av Sara Emma - 14 februari 2018 18:19

Trodde jag aldrig, och inte min doktor heller ;) FK beviljade min sjukskrivning på 25% i tre månader till! Utan att krångla. Jag var helt beredd på att fajtas igen men nu slapp jag det ett tag, så skönt! Har höjt dosen på saroten för att se om det ...

Av Sara Emma - 10 januari 2018 18:07


Är så glad för jag har lyckats förlänga mina promenader :) Klarar nästan 40 min i rask takt nu, det är sååå skönt! Max 20 min har funkat förut och det har känts så meningslöst, tappade lusten helt. Men nu känns det ju som att det faktiskt gör lite ny...

Skapa flashcards