Direktlänk till inlägg 9 oktober 2015

Fortsättning och snurriga tankar...

Av Sara Emma - 9 oktober 2015 09:57

Lite fortsättning på förra inlägget... Ortopeden jag var hos i Ängelholm, Bengt Sturesson, hade ju förstås lite tankar om fortsättningen. Operation av disken är inte aktuell i nuläget. Det är inget man gör i första hand och den här disken ligger lite svårare till, mer muskler i vägen. Det som gäller nu är träning, och att få hjälp med rätt och anpassad träning. Samt hjälp att tackla detta, med tankesätt och strategier. Lära mig att veta mina begränsningar. Ta det försiktigt och inte pressa mig för mycket. Han skriver detta i journalerna och skickar till både min ortoped i Skövde och till min allmänläkare. Han tror att smärtrehab eller multimodal rehab vore bra. 

 

Snurriga tankar... Jag har tydligen en dålig rygg... Borde ju veta det vid det här laget kan man tycka. Men jag har jättesvårt att ta till mig detta! Innan jag fick ont för drygt fem år sen hade jag aldrig haft några problem med ryggen. Fattade aldrig varför jag fick ont, inget hände, det bara smög sig på. Har nog hela tiden tänkt att det hade något med min graviditet innan att göra, min pojk var stor, vägde 4,7 kg när han föddes och det borde ju fresta på både rygg och bäcken. Flera sjukgymnaster och naprapater har ju under åren pratat om bäckenleden och det har låtit så logiskt och alla mina symptom har stämt. Sen hittade de ju en dålig disk vid L4-L5 och menade att steloperation kunde hjälpa. Så det gjorde jag. Blev inte bättre och har tänkt att det kanske var bäckenleden ändå, eller den också. För nu är ju ryggen bra i alla fall. Och egentligen har jag ju inga ryggproblem. Snacka om förnekelse och röriga tankar. Har nästan trott ibland att det var själva operationen som förstörde min rygg... Men nu har jag varit hos sverige främsta rygg- och bäckenortoped och honom måste jag tro på. Inget fel på min bäckenled. Disken jag har opererat var riktigt kass och det var helt rätt beslut. Jag har ännu en dålig disk. Dessutom har min sambo påmint mig om hur ont och trött i ryggen jag alltid brukade bli efter att vi tog långpromenader förr, innan jag fick ont... Hur jag fick sätta mig på huk och vila och slängde mig på sängen när vi kom hem. Hm... 

 
 
Annie

Annie

9 oktober 2015 14:05

Jobbigt :/ Förstår att det blir mycket tankar ..
Hoppas verkligen du får hjälp med bra rehab och träning nu!

Jag hade så sett fram emot min tid som jag hade hos sjukgymnasten i veckan, men så vart jag sjuk .. typiskt!
Så nu blir det att vänta igen på tid till honom.

Så tror dem att det hela tiden varit din rygg som spökat och inte bäckenleden?

Hur går det för dig att arbetsträna nu?

Sv: Tack så mycket :)

Kramar

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

Sara Emma

9 oktober 2015 17:12

Ja det verkade den här ortopeden säker på, han är väldigt duktig på bäcken och jag reagerade inte tillräckligt på de tester han gjorde. Så jag får försöka släppa den tanken och inse att det är ryggen bara. Det räcker ju i och för sig.
Arbetsträningen går väl hyfsat fast jag är bara där två timmar tre dagar i veckan än så länge. Meningen var ju att öka under hösten men får jag gå på nån sorts rehab får jag nog skjuta på arbetsträningen ett tag.
Hoppas du är piggare nu! Kram 💜

 
malin

malin

15 oktober 2015 11:16

Vad bra att du fått svar äntligen.
Hoppas ryggen blir bättre och att du nu får rätt hjälp med allt.
Kram!

http://instabiltbacken.blogg.se

Sara Emma

16 oktober 2015 19:43

Ja skönt att ha fått lite svar! Kram

 
Ingen bild

Anna

15 oktober 2015 18:49

Hej! Hoppas du får hjälp att hitta en bra sjukgymnast genom ortopeden som är inriktad på rygg och kan hjälpa dig med rätt rehab så du får stabilisera rätt. Finns det något bra rehabteam i din närhet som du kan få vara på? Jag vet här i Värmland finns ett dit jag var på väg två gånger men eftersom inte det hade hjälpt mig pga mina dåliga diskar först och sedan att det är från bäckenlederna mina problem kommer från nu.
Vilken disk är det som är dålig på dig nu?
Hoppas att det fungerar med arbetsprövningen och att du får hjälp hos en duktig sjukgymnast så att du slipper lite av smärtan iaf :-)!

Kram

Sara Emma

16 oktober 2015 19:49

Det finns närmast i Skövde knappt fyra mil härifrån, annars är det i Falköping sju mil bort. Jag är opererad L4-L5 och nu är det disken nedanför som är dålig. Sista tiden har jag fått ont högre upp också, svider och hugger till. Blir orolig att det är nåt där också. Ska ringa ortopeden i Skövde på måndag och se vilken hjälp jag kan få. Kram

 
Annie

Annie

18 oktober 2015 21:00

Sv: Tack så mycket!
Ja ovissheten är nog värst. Hoppas jag får tiden snart, så man slipper vänta länge :/

Min helg har varit ok ändå, har försökt sysselsätta huvudet så man tänker på annat :)

Kramar

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

 
Jennie

Jennie

11 november 2015 14:32

Jobbigt med alla tankar och att det snurrar. Bengt sa jag har dålig rygg med där diskar är hårt belastade pga felbelastning i kotpelare och där det lutar mkt. Funderar och tror det handlar om SRS och var nåt de trodde även i Strängnäs.Stelop i ryggen och vill absolut inte opas mer men funderar på hur man ska träna och hålla det i schack. Inte lätt att veta vad man ska göra och tålamod att genomföra det och tålamodet att vänta på förbättringar. Mycket att ta in och även om ajg är stelopad i bäcken och det blivit mycket bättre är det kluvet med ryggen och vad det innebär. Vattengympa i varmbassäng har hjälp mig men gäller att man har en bra ledare så det inte blir sämre istället för bättre.Hoppas verkligen du får bra hjälp så du kan bli bättre och slipper ha så mycket smärta. Skitryggar vad de ställer till det :-( Kram <3

http://vartordnadekaos.wordpress.com

Sara Emma

17 november 2015 10:46

Nej fy jag vill inte heller göra nån mer operation! Men känner att jag behöver bättre hjälp med träning för att kunna bli något bättre i alla fall. Ja usch och fy för dessa ryggar, blä!
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Emma - 26 juli 2018 08:25

Aldrig får det va lugnt i livet. Svårt att hitta en varaktig balans när livet krånglar till allt. Berättar mer senare, just nu är allt uppochner och ryggen är det sista jag tänker på tyvärr. ...

Av Sara Emma - 3 juni 2018 20:02

Oj va länge sen jag skrev här! Har inte riktigt orkat, men nu ska jag uppdatera lite. Har fått godkänd sjukskrivning på 25% tom 31/8. Trodde jag aldrig. Så jag jobbar på 65% och är tjänstledig 10% och sjukskriven 25%. Funkar jättebra! Så skönt att ...

Av Sara Emma - 15 mars 2018 17:52

Har tänkt på en sak... jag är nästan aldrig sjuk numera. När jag var sjukskriven i tre år så tänkte jag att det är nog för att jag inte träffar så mycket folk, men nu har jag varit tillbaka ett par år om man räknar från att jag började arbetsträna, o...

Av Sara Emma - 14 februari 2018 18:19

Trodde jag aldrig, och inte min doktor heller ;) FK beviljade min sjukskrivning på 25% i tre månader till! Utan att krångla. Jag var helt beredd på att fajtas igen men nu slapp jag det ett tag, så skönt! Har höjt dosen på saroten för att se om det ...

Av Sara Emma - 10 januari 2018 18:07


Är så glad för jag har lyckats förlänga mina promenader :) Klarar nästan 40 min i rask takt nu, det är sååå skönt! Max 20 min har funkat förut och det har känts så meningslöst, tappade lusten helt. Men nu känns det ju som att det faktiskt gör lite ny...

Ovido - Quiz & Flashcards