Direktlänk till inlägg 23 januari 2015

Vad händer?

Av Sara Emma - 23 januari 2015 22:11

Vågar knappt skriva det här... I fyra dagar nu har det känts rätt okej... Visst, en lätt molande värk har jag, i ländryggen och lite i höft och lår, men inget som jag inte kan leva med! Kommer faktiskt inte ihåg när det var så här sist, nån gång före operationen kanske. Ändå har jag inte tagit det särskilt lugnt denna vecka, fler promenader och även mer stabilitetsövningar än tidigare. Dessutom är min 5-åring sjuk (vattkoppor har han stackarn) så det blir mindre vila än vanligt för mig, mer lek. 

Det är så konstigt hur fort det växlar också, i måndags kväll hade jag så himla jobbig värk, låg och vred mig i soffan för det bara illvärkte i både rygg, höft, ljumske och ben. Då fick jag liksom nog och ringde ju ortopedmottganingen på tisdagen och fick en tid 9/2. Sen är det plötsligt bättre... Va fasen? 

Missförstå mig inte nu, men det här gör mig bara förvirrad! Det kan väl inte bara tvärvända? Jag kan ju inte komma till ortopeden och säga att jag brukade ha jätteont... Nu är det ju ett par veckor kvar så jag hinner säkert bli sämre igen ;) 

Kan det vara el-akupunkturen som hjälper? Är det den inflammationsdämpande medicinen Arcoxia som hjälper? Eller är det bara tillfälligt bättre? 

Kan bara säga att det känns konstigt, tänk att få ha det så jämt? Måste vara underbart. Ska njuta så länge det varar! 

 

 

Min promenadväg   

 
 
Annie

Annie

24 januari 2015 09:17

Men vad skönt för dig att du haft det bättre några dagar nu, Hoppas det fortsätter så!

Kanske en kombination av el-akupunkturen och den nya medicinen?
Har aldrig varit på el-akupunktur, däremot har jag fått vanlig akupunktur :)

Känner du av att värken, det onda minskar när du tar medicinen?

Det är ju olika men ofta känner jag det ganska omgående att jag blir mer avslappnad i kroppen och att värken minskar.
Men det är säkert olika beroende vad för läkemedel man tar.

Hoppas verkligen det fortsätter så här nu, ska hålla tummarna<3

Kramar

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

Sara Emma

25 januari 2015 15:21

Nej den här medicinen är mer långtidsverkande så jag känner ingen skillnad just när jag tar den. Men i längden funkar den kanske :-)
Kram!

 
Ingen bild

75linsa

24 januari 2015 10:53

Vad skönt att du haft bättre dagar. Jag tror på kombinationen av akupunktur och arcoxia. Så har det varit för mig då jag fick akupunktur. Tvivla inte på att gå till ortopeden! Tyvärr kan det vara så att du får mer ont igen, så självklart behöver du hjälp. Det är ju bara att säga till honom att du haft några bra dagar emellanåt och att det senaste året varit för jävligt. Det går upp och ner. Och tur är väl det, så man hinner andas emellan.
Passa på att njuta nu av livet!! Kram♥

Sara Emma

25 januari 2015 15:19

Ja det är jätteskönt :-) Idag är det lite sämre... Men de fyra dagarna var underbara, kändes nästan konstigt!
Men det är ju bra att jag ska till ortopeden, det lär ju inte tvärvända helt plötsligt.
Kram

 
Majsan

Majsan

24 januari 2015 23:40

Åh vad underbart att det går åt rätt håll!!!! Samma här *peppar peppar* En sjukgymnast sa till mig att det kan ta mellan 2 veckor till 2 år innan man märker skillnad av sin gymnastik. Jag har hållit på med min i 2 v o kan faktiskt känna lite skillnad men man vill inte ropa hej... Bara att fortsätta träna. Och fortsätt ta medicinen för kanske den ickså hjälper? Jag tar Naproxen och alvedon som jag började med regelbundet för några v sedan, så kanske det också har effekt förstås!! Stor kram och heja dig

http://Backendysfunktion.blogg.se

Sara Emma

25 januari 2015 15:14

Jaa, det är så skönt att känna att det faktiskt kan vara bättre, det ger lite hopp! Även om det är tillfälligt så kan det ju bli bättre igen. Så precis, vi fortsätter träna, kämpa och peppa varann!
Kram!

 
Malin

Malin

25 januari 2015 13:45

Hej! Vad skönt med mindre värk :) och när du har sonen hemma oxå, det är ju hur bra som helst :)
Kan vara arxocian som ger effekt. Är ju långtidsverkande och mjukar även upp för de flesta.
Kul att höra att du mår bättre, även om det kanske bara är för en kort period så är det alltid något och man vet att det kan bli bättre då jue :)

http://Instabiltbacken.blogg.se

Sara Emma

25 januari 2015 15:11

Ja det passar bra :-) Tror nog att Arcoxian hjälper lite i alla fall, jag klarar av dom för magen också, alla andra mediciner mot inflammation får jag jätteont i magen av.
Ja så tänker jag också, det finns hopp för min kropp ;)
Kram!

 
Majsan

Majsan

25 januari 2015 18:59

Hur funkar Arcoxia? Min läkare rekommenderade det men vågar ej ta den för biverkningslistan. Tar Naproxen istället men är A bättre? Kram

http://Backendysfunktion.blogg.se

Sara Emma

25 januari 2015 19:38

Jag tror att Arcoxia är mer långtidsverkande, man känner ingen direkt smärtlindring just när man tar dom, utan de tar bort inflammationen mer på sikt. Jag får inga biverkningar av dom. Har tidigare provat både Naproxen, Voltaren och Diklofenak men får jätteont i magen av dom. Så för mig är Arcoxia bättre :-)

 
Jennie

Jennie

29 januari 2015 18:50

Passa på och njut och fortsätter det är det underbart och vissa problem kan ju gå upp o ner så bra du har tiden till ortoped :-)

http://vartordnadekaos.wordpress.com

Sara Emma

29 januari 2015 22:38

Ja det är väl bara att försöka ta till vara på bättre dagar :-) Konstigt att det är så svårt, då går jag liksom och känner efter och väntar på att det ska bli sämre igen... Dumt!

 
Emma

Emma

30 januari 2015 18:05

Men åå det låter ju underbart Sara om det släpper lite lite iaf! Jag tror säkert att det kan vara kombinationen av allting som hjälper. Jag märker att jag har mycket mindre ont nu när jag rör på mig mycket, så fortsätt med promenader och övningar :)
Kram!

http://vagenfram.wordpress.com

 
Emma

Emma

31 januari 2015 09:42

Ja jag förstår dig precis. För det första så vågar man ju knappt säga att det känns lite bättre. Och sen går man och väntar på att det ska komma ett bakslag. Jättedumt är det. Jag känner typ att jag får sämre dagar så fort jag inte är ute i Nacka. Det är som att det blivit min trygga zon och hemma vet jag inte vad jag ska göra.
Kämpa på, du är så himla stark Sara! Kram

http://vagenfram.wordpress.com

Sara Emma

31 januari 2015 10:43

Nej det vågar man inte säga för då tror alla att nu har det vänt! Men jag önskar att jag vore bättre på att uppskatta de bättre dagarna.
Va skönt ändå att det funkar för dig att vara Nacka, det blir ju ett helt annat tempo! Låter som ett perfekt ställe att vara på :-)
Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Emma - 26 juli 2018 08:25

Aldrig får det va lugnt i livet. Svårt att hitta en varaktig balans när livet krånglar till allt. Berättar mer senare, just nu är allt uppochner och ryggen är det sista jag tänker på tyvärr. ...

Av Sara Emma - 3 juni 2018 20:02

Oj va länge sen jag skrev här! Har inte riktigt orkat, men nu ska jag uppdatera lite. Har fått godkänd sjukskrivning på 25% tom 31/8. Trodde jag aldrig. Så jag jobbar på 65% och är tjänstledig 10% och sjukskriven 25%. Funkar jättebra! Så skönt att ...

Av Sara Emma - 15 mars 2018 17:52

Har tänkt på en sak... jag är nästan aldrig sjuk numera. När jag var sjukskriven i tre år så tänkte jag att det är nog för att jag inte träffar så mycket folk, men nu har jag varit tillbaka ett par år om man räknar från att jag började arbetsträna, o...

Av Sara Emma - 14 februari 2018 18:19

Trodde jag aldrig, och inte min doktor heller ;) FK beviljade min sjukskrivning på 25% i tre månader till! Utan att krångla. Jag var helt beredd på att fajtas igen men nu slapp jag det ett tag, så skönt! Har höjt dosen på saroten för att se om det ...

Av Sara Emma - 10 januari 2018 18:07


Är så glad för jag har lyckats förlänga mina promenader :) Klarar nästan 40 min i rask takt nu, det är sååå skönt! Max 20 min har funkat förut och det har känts så meningslöst, tappade lusten helt. Men nu känns det ju som att det faktiskt gör lite ny...

Skapa flashcards