Direktlänk till inlägg 21 januari 2015

Promenader, huvudvärk och nojig...

Av Sara Emma - 21 januari 2015 22:17

I måndags bestämde jag mig för att börja promenera mer. Får ju ont när jag går för långt så jag har ärligt talat varit rätt less på det... En kvart liksom, hur kul är det? Ta på sig en massa vinterkläder och gå ut i snö och halka och gå samma väg i en kvart :( Men nu har jag tagit mig i kragen! Går ut en kvart på förmiddan och går då neråt cykelbanan och tre gator bort svänger jag och efter tre gator igen svänger jag hemåt. På eftermiddan går jag uppåt på cykelbanan och tre gator åt det hållet svänger jag osv.... Blir åtminstone en halvtimme varje dag. Läste i Aftonbladet att en halvtimmes daglig promenad förlänger livet med 5-6 år... ;) 

 

I snart två veckor har jag haft en sån envis, jobbig huvudvärk :( Vaknar med ett tryck över pannan varje morgon. Så tråkigt. Undrar om det är spänningar, mycket att fundera över nu med jobb mm. 

 

Nojig så in i norden! För ortoped-besöket! Och det är flera veckor kvar. Usch, jag hatar det här! Varför kan man inte få gå till läkare och känna sig trygg med att man kommer bli väl bemött, trodd på och noga undersökt? Jag har alltid värsta domedagskänslan innan, det här går aldrig, han/hon kommer skratta åt mig och undra vad jag har där att göra... Jag har nog inte tillräckligt stora problem, jag inbillar mig och överdriver. Borde nog skärpa mig och åka till jobbet NU! Usch jag bara gnäller. Hypokondrisk är jag nog. Gah! 

 
 
Annie

Annie

22 januari 2015 08:55

Jag tror inte att du inbillar dig, du har ju haft(har) så ont :(
Man vill ju kunna göra mer än bara vara inne tex ta promenader och göra saker som andra, friska människor gör :)

Ja kanske huvudvärken har lite med att göra med stress att börja jobba :( Har du provat bamyl koffein? Det är en bra brustablett, som hjälper mig väldigt bra mot huvudvärk!

Men jag förstår dig verkligen, det är ju så jobbigt att leva med värk! man vill ju bli bättre och inte få ont så fort man ska göra nåt ..

Hur är det idag?

Kram

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

Sara Emma

22 januari 2015 12:23

Nej inbillning är det ju inte... Men ibland börjar man nästan tvivla på sig själv.
Baylan koffein har jag ätit alldeles för mycket av under åren, blev nog nästan beroende, så jag undviker det nu. Men det är nog bästa medicinen mot huvudvärk annars!
Idag mår jag rätt bra, lite trött för jag har varit på akupunktur. Hoppas det är bra med dig? Kram!

 
Annie

Annie

22 januari 2015 12:34

Det är ganska bra idag, varit på en lång promenad :) Nu blir det lite fix och plugg ;)Dock känns det som om förkylningen börjar ta om, så vart inget träning idag.

Tänkte .. vill dem att du ska börja jobba på en gång när du börjar, eller blir det arbetsträning för dig?

Kramar!

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

Sara Emma

22 januari 2015 22:25

Men fy va förkylningar du åker på! Hoppas det ger sig fort.

Det verkar inte som att jag har rätt att arbetsträna, röriga och dumma regler... Så antagligen blir det 25% arbete direkt. Sen har min chef klantat till det lite och förlängt min vikarie på heltid till sista mars, så det blir kul att se hur det ska lösas... Jag har ju förstås rätt att komma tillbaka men jag vet inte vilka tider jag kommer få jobba och så.
Kram!

 
L

L

22 januari 2015 13:37

Hej på dej och börjar med att gratulera till tiden hos ortopeden-skönt att det är inbokat även om jag förstår att det känns nervöst.Jag har liknande funderingar varje gång läkarintyget går ut och är livrädd att inte bli trodd och tvingad tillbaka till ett jobb som aldrig kommer funka för mej igen.Tyvärr har man ju sprungit på några för många av dom som inte tror på det man säger/upplever men jag hoppas att du får träffa någon lyhörd och sympatisk person som tar hand om,och tror på dej.Det är INTE inbillning Sara-då hade det varit borta för längesen FÖR MAN VILL INTE LEVA SÅ.
Bra att du utökat till 2 promenader om dan så du får leva längre ;) Skämt åsido-den här årstiden är det extra svårt med promenader ju så jag tycker du är extra duktig som ger dej ut 2 ggr/dag.Får du jätteont direkt om du utökar den ena med 5 min?Så himla segt!Huvudvärken har jag tyvärr inte mycket tips om,förutom kanske att testa craniosacral behandling-man masserar kroppen men framförallt huvet (nacke,käkar,till och med inne i munnen)kanske kan vara värt att prova?Kram kram

http://inmyplace.bloggplatsen.se

Sara Emma

22 januari 2015 22:21

Nej inbillning är det ju inte. Men nu har det varit rätt skapligt i tre dagar och då börjar jag tvivla ännu mer på mig själv... Min hjärna är nog helt förvirrad tror jag. Ja, ja om det fortsätter vara skapligt ända fram till 9/2 då kanske jag ska börja fundera, men så länge har det aldrig varit ok förut.
Idag (!) kom jag på att jag har ju broddar liggande sen förra vintern, så dom satte jag på skorna och vilken skillnad! Ingen halkrisk längre :-) Fattar inte varför jag inte tänkt på det tidigare... Jag säger ju det, förvirrad. Ska prova att utöka promenaderna lite, jag började med två gånger per dag, imorn ska jag gå lite längre sträcka, kanske runt hela kvarteret, vem vet?!
Kram :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Emma - 26 juli 2018 08:25

Aldrig får det va lugnt i livet. Svårt att hitta en varaktig balans när livet krånglar till allt. Berättar mer senare, just nu är allt uppochner och ryggen är det sista jag tänker på tyvärr. ...

Av Sara Emma - 3 juni 2018 20:02

Oj va länge sen jag skrev här! Har inte riktigt orkat, men nu ska jag uppdatera lite. Har fått godkänd sjukskrivning på 25% tom 31/8. Trodde jag aldrig. Så jag jobbar på 65% och är tjänstledig 10% och sjukskriven 25%. Funkar jättebra! Så skönt att ...

Av Sara Emma - 15 mars 2018 17:52

Har tänkt på en sak... jag är nästan aldrig sjuk numera. När jag var sjukskriven i tre år så tänkte jag att det är nog för att jag inte träffar så mycket folk, men nu har jag varit tillbaka ett par år om man räknar från att jag började arbetsträna, o...

Av Sara Emma - 14 februari 2018 18:19

Trodde jag aldrig, och inte min doktor heller ;) FK beviljade min sjukskrivning på 25% i tre månader till! Utan att krångla. Jag var helt beredd på att fajtas igen men nu slapp jag det ett tag, så skönt! Har höjt dosen på saroten för att se om det ...

Av Sara Emma - 10 januari 2018 18:07


Är så glad för jag har lyckats förlänga mina promenader :) Klarar nästan 40 min i rask takt nu, det är sååå skönt! Max 20 min har funkat förut och det har känts så meningslöst, tappade lusten helt. Men nu känns det ju som att det faktiskt gör lite ny...

Ovido - Quiz & Flashcards