Direktlänk till inlägg 9 januari 2015

Läkarbesök och många tankar...

Av Sara Emma - 9 januari 2015 22:41

Idag har jag varit på vårdcentralen hos en ny läkare igen... Men det verkar som om hon ska vara kvar ett år åtminstone så nu hoppas jag verkligen få träffa henne i fortsättningen. Min sjukskrivning gick ut i måndags så därför hade jag en tid idag. När jag kom in satt hon och läste igenom mina journaler (bara det liksom!) Jag fick faktiskt förtroende för henne direkt, en kvinna i 60-årsåldern som verkade sympatisk och faktiskt intresserad! Sen berättade hon att hon varit runt och jobbat på många olika ställen genom åren, bl a Ryggkirurgiska i Strängnäs. Och det märktes ju att hon kunde det här bättre än alla andra allmänläkare jag träffat under de här åren, hon förklarade och ritade upp ryggen på ett papper. Kunde jag inte haft turen från början att få en sån läkare? 

 

Sen berättade jag att jag väntar på kallelse till ny ortoped för att kolla bäckenet. Det verkade hon mycket skeptisk till... Hon undersökte och kände och klämde och sa att där jag har som mest ont är jag även svullen, och där sitter ett muskelfäste som hon tror att det är inflammation i. En kortisonspruta borde hjälpa. Precis som i maj förra året när jag var hos ortopeden på Spenshult och fick en spruta precis där och även åt diklofenak i tre veckor. Det hjälpte INGENTING! Men det trodde hon stenhårt på, så jag provar väl igen då. Om ett par veckor, fick även Arcoxia utskrivet mot inflammation. 

 

Sjukskriven till 22/2, innan det ska det bli möte med fk. Hon tycker att jag ska testa att jobba 25%, på villkor som vi ska göra upp på mötet, tex att jag inte kan jobba på avd med de minsta barnen just nu. Har blandade känslor inför att jobba faktiskt. Är mycket osäker på om det kommer funka. Samtidigt är jag sjukt trött på att vara hemma, grubblar alldeles för mycket, behöver träffa lite andra människor än min familj. På ett sätt är det nog bra om nån, tex läkaren, säger att Nu ska du försöka i alla fall! Själv har jag blivit så mesig och osäker och rädd för att få ondare. Skulle nog aldrig komma till skott själv! Så nu SKA jag hälsa på dom på jobbet snart! Har varit jättedålig på det. Fast jag saknar dom. 

 

Sen ska jag vila ofta. Slappna av, gärna på värmemadrass, massage, akupunktur, tens... Fortsätta med stabilitetsövningar. Känns verkligen som jag står och stampar, kommer ju aldrig framåt! Och jag undrar jag... Inflammation i ett muskelfäste... får man så ont av det? Så länge? Så utspritt, ut i höft, ljumske och ner i ben och knä? Känns ändå bra att få komma till ortoped en gång till, om dert så bara är för att utesluta en sak till, då vert jag åtminstone säkert att det inte är bäckenet som spökar. 

 
 
Annie

Annie

10 januari 2015 20:05

Vad skönt att du fick träffa en läkare som du känner förtroende för, det är ju så viktigt! :)
Kände likadant när jag började gå hos den läkaren jag har nu, hon är verkligen en enormt bra läkare :)

Men jag måste säga att jag undrar, inflammation? .. du som haft så mycket besvär och ont! Jag är ju ingen expert, men känns ändå tveksamt på nåt sätt. Tycker absolut du gör rätt som ska gå till ortopeden! Precis så att du vet sen ..
Tror läkaren att det kommer gå bra för dig att jobba?
Får att du känner dig osäker ang det.

Kram!

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

Sara Emma

10 januari 2015 22:25

Jag är också skeptisk till att det bara är inflammation, kanske det också, men jag fattar inte varför jag skulle få så ont så länge och så utbrett av det?
Jag är mycket osäker om jag kan jobba... Ens 25% som jag ska börja med. Och även om det funkar med nöd och näppe så ska ju resten av livet funka också. Men vad gör man? Om både läkare och fk tycker dert så får jag prova, men går det inte så tänker jag inte förstöra mig totalt, då går jag hem.
Kram!

 
Annie

Annie

10 januari 2015 22:41

Förstår att du är skeptisk, du har ju haft så ont :(

Ja precis .. det är ju så viktigt att inte börja jobba För tidigt ..
Så du inte blir sämre. Exakt, som du skriver livet för övrigt ska ju funka också. Livet är ju mer än jobbet ..

Ja det ska du verkligen göra! Funkar det inte, så tänk på dig själv!
Man har ju bara en kropp<3

Kramar

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

Sara Emma

11 januari 2015 22:23

Kram!

 
Majsan

Majsan

10 januari 2015 23:56

Åh jag vet vad du menar, man står verkligen o stampar på samma ställe... Jag är så irrtierad på mig själv att jag inre hittade rätt sjukgymnastik från början, då hade man säkert sluppit detta... Det tar lång tid att hitta rätt. Inflammation kan det ju vara i piriformis eller höften, du kan ju testa en kortisonspruta. Skadar inte. Jag fick 12 sprutor med kortison under 2014. Inte så bra med så mkt kortison i kroppen men när man sprutar i en led eller muskel brukar man säga att 90% hamnar där och 10% går ut i kroppen som skulle motsvara totalt 12 kortisontabletter under ett år... Väldigt lite... Testa sprutan men gå även till ortopeden. De kan ju testa blockaden osv. Jag ringde till VC häromdagen för att försöka få tag i min läkare innan FK gör det. De har ju förstås hakat upp sig på att jag är ordentligt utredd utan organisk orsak... Usch usch usch jag hatar inkompetenta läkare som verklifen försöker sabba för en. Jag tror läkaren kommer tvinga mig gå tillbaka efter 27 januari... Mer än 6 mån har passerat... VC sa igår att FK är på alla läkare. De nekar till o med personer med cancer sjukpenning vilket jag tycker är helt galet. Skönt att du har hittat en läkare som du finner förtroende för! Trevlig helg! Kram

http://Backendysfunktion.blogg.se

Sara Emma

11 januari 2015 22:22

Ja det kan säkert vara en inflammation också, så en kortisonspruta skadar ju inte. Men jag är ju rätt övertygad om att det är nåt mer... Skönt att veta att en kallelse till ortoped kommer.
Men vad menar de med utan organisk orsak? Du har ju fått blockad som visade att dina besvär kommer från bäckenleden? Å det är så jobbigt och frustrerande med allt tjafs hela tiden med läkare och fk! Inte konstigt man blir stressad och spänd och bara får mer ont :(
Kram!

 
L

L

11 januari 2015 10:14

ÄNTLIGEN en dr som det känns bra med,vad skönt att läsa!Och skönt att hon kommer finnas med ett tag framöver oxå :)
Förstår rädslan för att börja jobba,kan du inte få börja med att arbetsträna?Då går man ju lite utöver personalen utan press eftersom det redan är full bemanning...Har för mej jag läste man kan få arbetsträna upp till 3 mån om man ska tillbaka till sitt ordinarie jobb?Jag är ju inte alls kunnig på området men en inflammation borde man väl kunnat få ner vid det här laget???Du har ju jätteont och flera olika symptom så det låter lite lite i mina öron men jag vet ju som sagt inte...Hoppas du får komma till ortoped snart!Kram

http://www.inmyplace.bloggplatsen.se

Sara Emma

11 januari 2015 22:17

Arbetsträning vore perfekt men jag har för mig att man bara kan få det under första året man är sjukskriven, men jag ska kolla upp det! På mitt jobb är det liksom allt eller inget som gäller, jobbar jag måste jag klara alla moment. Skulle vara jätteskönt att vara utöver i början och få känna på det lite.
Eller hur?! Är det inflammation jag har haft hela tiden då eller? I 4,5 år utan att nån av alla läkare, ortopeder och sjukgymnaster kommit på det? För jag har ju ont på precis samma ställe som jag har haft ända från början, skillnaden är bara att det blivit värre och spridit sig mer. I så fall måste det va många inflammationer...
Kram!

 
Malin

Malin

11 januari 2015 17:33

Blir oxå lite skeptisk till inflammation. Alla symptom känns inte som de kan komma enbart från ett muskelfäste. Men jättebra att du kollar med en ortoped. Många är ju skeptiska till bäckenproblemstik överlag... Som att de redan vet och har bestämt hur det är... Kram så länge!

http://Instabiltbacken.blogg.se

Sara Emma

11 januari 2015 22:10

Tycker också det verkar konstigt...
Så fort man nämner bäcken för nån läkare ser de väldigt skeptiska ut... Ska bli skönt att åtminstone få det kollat, är det inte nåt fel där så vet jag ju åtminstone det sen!
Kram!

 
L

L

12 januari 2015 10:19

Jamen just ja,det var nog Emma som hört det va?Försökte lägga in en länk här men det funka inte,gå in på Försäkringskassan hemsida och sök på Arbetsträning.Jag har inte sett något om att sjukskrivningen inte får vara mer än ett år men jag har bara ögnat lite snabbt nu....Som jag förstår det gör Fk en utredning på om du kan börja jobba deltid eller om du ska arbetsträna.
Näää,det verkar ju väldigt märkligt isf och iofs kan man få mer besvär pga felbelastningar pga smärta osv men njae,det skulle ju vara så himla skönt om du får def svar på vad det är så man kan ta det därifrån!Kram

http://inmyplace.bloggplatsen.se

Sara Emma

12 januari 2015 15:13

Ja det var Emma som fått veta det från fk. Låter så ologiskt på nåt sätt? Men det är ju det mesta när det gäller fk ;) Pratade med min chef idag och hon tycker också arbetsträning låter smart men hon kunde inte reglerna, så jag får väl se vad fk säger. Ska kolla deras hemsida också.
Jo, jag har ju säkert felbelastat i flera år så en inflammation är ju rätt trolig, men jag tror det är nåt mer. Skönt att få det kollat en gång till åtminstone, hoppas bara det blir en trevlig ortoped, man vet ju aldrig... Och att det blir snart! Kram!

 
Ingen bild

75linsa

12 januari 2015 13:04

Skönt att du fått en läkare som kommer vara kvar ett tag. Men jag är väldigt skeptisk till att det skulle vara en inflammation i ett muskelfäste. Men förhoppningsvis får du snart en tid hos ortopeden, och kan bli något klokare. När man har ett sånt yrke som både du och jag har är det väldigt svårt att börja jobba hur som helst. Kan man inte röra på sig, lyfta mm utan att få ont är det tufft att komma tillbaka. Det går ju an om man har kontorsarbete.
Ge inte upp!! Ringa och tjata på ortopedmottagningen;))
kram!

Sara Emma

12 januari 2015 15:08

Nä jag är också mycket skeptiskt. Tror åtminstone inte dert är det enda felet i så fall. Tur att jag skrev egenremiss till ortopeden för den här läkaren på vårdcentralen hade nog blivit svår att övertala att skriva en.
Jag kan ju inte va lite halvhjärtat på jobbet liksom, det är ju att ge allt eller inget. Redan innan operationen var det en del saker jag inte fixade på jobbet som tex gympa eller längre promenader med barnen, och det känns inte rätt mot arbetskamraterna. Ja, ja... Jag orkar inte bråka, jag får prova.
Kram!

 
malin

malin

13 januari 2015 10:37

Kom på en sak.
Kräv en röntgen av si-lederna. Att de kollar efter allt. inflammation, kalkförändringar osv.
Är du överrörlig? Någon som kollat det?
Jag har skitont i muskelfästen runt höft, men det beror ju på att bäckenet knasar liksom.

http://instabiltbacken.blogg.se

Sara Emma

13 januari 2015 13:49

Ja jag får ta upp det med ortopeden när jag kommer dit. Jag gjorde en datortomografi av si-lederna för flera år sen, den visade ingen inflammation. Men det kan ju va annat också plus att jag är sämre nu än då. En ortoped sa för ett par år sen att jag var lite överrörlig, men ingen annan har tyckt det. Frågade min sjukgymnast idag och han sa att visst kan jag ha nån inflammation men mina besvär borde absolut bero på nåt mer.
Kram

 
L

L

13 januari 2015 17:33

Hehe,ja inte är det lätt att förstå alla regler osv ;) Hoppas du får arbetsträna,låter ju enklare än att börja deltid direkt med tanke på hur mycket smärta du har...Samtidigt kan jag tänka mej att det skulle vara skönt att komma hemifrån en stund om dagarna iallafall,om inte annat så för den sociala biten :)
Jadu,träffade en gammal kollega i v,det visade sej att vi hade fått samma läkare som satte in cvk-hon hade skräckhistoria om honom,precis som jag!Hoppas du slipper en sån stolle iaf :) Kram

http://inmyplace.bloggplatsen.se

Sara Emma

13 januari 2015 22:23

Ja det skulle va jätteskönt att komma iväg hemifrån lite! Känna sig lite som en vanlig människa :-)

 
Emma

Emma

14 januari 2015 11:29

Låter som en bra läkare tycker jag! Det är ändå positivt när de lyssnar och vill prova saker. Till mig ha de också sagt att höftproblemen kan bero på muskelfästen där. Men det kan även ha till stor del att göra med att ena benet är kortare än det andra efter operationen. Det vore ju jättebra om du skulle kunna prova att jobba. Jag förstår precis hur du känner med blandade känslor inför det. Det är läskigt att göra saker som man vet kommer göra ont. Men jag tror man måste det.
Stor kram!

http://vagenfram.wordpress.com

Sara Emma

14 januari 2015 12:36

Ja det var den bästa läkaren på länge :-) Får man bukt med en inflammation så är det ju i alla fall en sak som blir bättre.
Jag tror också att man måste prova ibland... och inte är det kul att va hemma precis. Funkar det inte får jag ta det då. Skönt att ha en bra handläggare på fk i alla fall.
Kram!

 
Jennie

Jennie

16 januari 2015 12:39

Hm...låter skumt att smärtan ner i benen kommer därifrån...Jag fick för några år sedan äta kortisontabletter då ajg hade inflamation i axel och ont i handleder mm. Då lättade smärtan lite i bäckenet och höfterna tillfälligt. men kom tillbaka. Mina bäckenleds problem har gett mig irriterade/inflammerade muskelfästen utmed bäckenkanten och höfterna bland annat men det har ju haft ursprung i att bäckenet varit överrörligt och artros i bäckenleden. Bra läkaren verkar lyhörd men låter skumt att inflammation där skulle ge smärta i benen...De flesta läkare verkar ha dålig kunskap om bäckenet så man behöver nog en duktig sjukgymnast eller bäckenintresserad läkare som uttalar sig om det...Många läkare vet ju inte ens att problemet finns...trots att var och varannan kvinna har foglossningssmärta som ger liknande symptom...
Jag har under åren när jag mått väldigt dåligt testat att jobba på extrema sätt 25% pga envishet men varit för dålig på att ge upp i tid. Låter bra att du planerar att lyssna på kroppen och inte fortsätta när det inte fungerar för kroppen blir väldigt sliten av sådana försök...Dessutom ska man orka göra den träning som går och inte vara totalt utsliten när man kommer hem + hinna vila. Jag planerar att vara väldigt försiktig denna gång och inte göra som innan. Försöka simulera hemma att göra ungefär samma sak och fixa det + rehab i 2 veckor så jag vet att det är möjligt innan jag ger mig på jobb. Kan du arbetstärna så du får arbetsuppgifter där de inte är beroende av att du är där egentligen utan att du blir extra? prova på ett sätt där du slipper kravet att vara tillgänglig hela tiden och kunna gå undan och vila 10 min om det behövs? Mjukstart så du hittar ett bra sätt att hantera det för det är ju roligare att jobba och få vardag än gå hemma...samtidigt som du måste vara rädd om dig <3 Jag längtar till jobbet men blev tillsagd av Bengt, bäckenkirurgen att vänta med jobb och läka först så jag inte rusar iväg och springer in i väggen...läka först...sedan återgå till vardagen...svårt med balansen! Gäller att vara lagom modig. hoppas du har en bra fk handläggare som också lyssnar och förstår. kram <3

http://vartordnadekaos.wordpress.com

Sara Emma

16 januari 2015 22:27

Ja visst verkar det konstigt... Jag tror säkert att jag kan ha nån inflammation också, men jag tror inte att det är grundproblemet. Hoppas, hoppas jag får träffa en bra ortoped bara!
Så himla svårt det där med att börja arbeta... Men jag har nog inget val när både läkaren och fk tycker att det börjar bli dags.Tyvärr kan jag inte arbetsträna på mitt ordinarie jobb när det redan har gått över ett år på sjukskrivningen, jättedum regel! Det hade varit perfekt annars. Det är så tajt på mitt arbete så det funkar inte att testa lite, antingen jobbar man eller så jobbar man inte... Jag får prova. Mest rädd är jag för att det inte ska funka alls, fy vilket nederlag, jag kommer bli så ledsen och besviken. Men slita ut mig och bli ännu sämre det tänker jag inte göra! Då går jag hem och så får det bli som det blir, fk får väl trolla fram nåt som funkar.
Vad jobbar du med Jennie? Är det nåt som du tror kommer funka sen när du ska börja arbeta?
Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Emma - 26 juli 2018 08:25

Aldrig får det va lugnt i livet. Svårt att hitta en varaktig balans när livet krånglar till allt. Berättar mer senare, just nu är allt uppochner och ryggen är det sista jag tänker på tyvärr. ...

Av Sara Emma - 3 juni 2018 20:02

Oj va länge sen jag skrev här! Har inte riktigt orkat, men nu ska jag uppdatera lite. Har fått godkänd sjukskrivning på 25% tom 31/8. Trodde jag aldrig. Så jag jobbar på 65% och är tjänstledig 10% och sjukskriven 25%. Funkar jättebra! Så skönt att ...

Av Sara Emma - 15 mars 2018 17:52

Har tänkt på en sak... jag är nästan aldrig sjuk numera. När jag var sjukskriven i tre år så tänkte jag att det är nog för att jag inte träffar så mycket folk, men nu har jag varit tillbaka ett par år om man räknar från att jag började arbetsträna, o...

Av Sara Emma - 14 februari 2018 18:19

Trodde jag aldrig, och inte min doktor heller ;) FK beviljade min sjukskrivning på 25% i tre månader till! Utan att krångla. Jag var helt beredd på att fajtas igen men nu slapp jag det ett tag, så skönt! Har höjt dosen på saroten för att se om det ...

Av Sara Emma - 10 januari 2018 18:07


Är så glad för jag har lyckats förlänga mina promenader :) Klarar nästan 40 min i rask takt nu, det är sååå skönt! Max 20 min har funkat förut och det har känts så meningslöst, tappade lusten helt. Men nu känns det ju som att det faktiskt gör lite ny...

Presentation


Här är min berättelse om hur jag började få lite, lite ont i ryggen... och hur det sen fortsatte!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards