Direktlänk till inlägg 2 december 2014

Funderingar hit & dit...

Av Sara Emma - 2 december 2014 14:56

När man är sjukskriven så här länge har man alldeles för mycket tid att fundera. Hur det ska bli, vad som är bäst att göra, hur man mår mm... 

Jag har ju skickat egenremiss till ortoped i Ängelholm som jag vet är duktig. Kändes jättebra att få iväg den. Men sen går jag här och funderar, fram och tillbaka, hit och dit... Jag kanske överdriver? Hur stora problem har jag? Hur ont har jag? Jag har ju läst om en massa olika människor med samma bekymmer som mig, en del har knappt kunnat gå pga smärtan, en del har gått med kryckor eller suttit i rullstol, en del har krupit på golvet för att benen inte bär dom... Så svåra problem har inte jag... Jag kanske borde bita ihop och härda ut, tänker jag ibland. 

Men så tänker jag på hur det faktiskt är för just mig, inte för nån annan för det finns ju alltid de som har det värre. Och så här är det:

Jag har värk hela tiden, mer eller mindre, men aldrig så lite att jag kan glömma den. Jag kan inte sitta eller åka bil nån längre stund utan att få mer ont. Jag kan gå promenader på max 20 minuter, sen börjar höft och ljumske göra ont. Jag kan inte cykla. Inte simma. Inte träna annat än stabilitetsövningar. Inte gå i affärer och shoppa mer än nån timme högst. Inte dansa. Svårt att sova. Inte jobba. 

Så det var nog inte fel att skicka remiss? 

 
 
Annie

Annie

2 december 2014 16:41

Du gjorde absolut rätt som skickade remiss tycker jag! Så där ska du ju inte behöva ha det .. livet ska ju inte bara vara att överleva man ska ju även kunna "leva". Njuta av livet och ha det hyfsat bra iaf, det är du värd, du med<3

Kan du köra bil kortare sträckor, el gör det för ont?

Hoppas du får svar snart :)

Kram :)

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

Sara Emma

2 december 2014 17:20

Jovisst är det så, jag tycker egentligen inte jag har så stora krav, lite mindre värk och kunna ta riktiga promenader, det vore skönt!
Jag kör bil, det funkar väl hyfsat. Bor ju i en liten stad så jag tar mig överallt jag vill här. Men kör jag lite längre, några mil, så känner jag av det. Det är höger sida jag har ont i och det är ju det benet jag använder när jag kör, vi har automat.

 
Ingen bild

75linsa

2 december 2014 17:55

Jag tycker att du har gjort helt rätt i att skicka iväg egenremiss. Det är ditt liv och du ska ju fungera i det vardagliga livet. Dessutom måste man få vara egoistisk. Det är bara du som kan känna din egen smärta.
Ge inte upp!!
kram på dig <3

Sara Emma

2 december 2014 22:25

Tack, ibland behöver man få höra sånt man redan egentligen vet från någon annan! Idag har jag haft skitont, var hos frissan och satt där en halvtimme och det var inte bra... bultar över si-leden och spränger i ljumsken. Jag måste ju ta tag i detta, det blir ju inte bättre. Och inte bara för min slull utan även för min familj. Kram!

 
Majsan

Majsan

2 december 2014 19:37

Igår när jag påbörjade behandlingen och kom hem tänkte jag skit också, varför börjDe jag med det här... Så ont var det ju inte. Idag känner jag ännu mer så. Gör det som hjärtat säger är rätt för dig. Det är bara ens hjärta som kan tala om vad som är det rätta. Jag skulle ha avvaktat och lyssnat på mitt hjärta men nu kan jag inte backa... Kram

http://Backendysfunktion.blogg.se

Sara Emma

2 december 2014 22:28

Nej men... Du har ju haft jätteont och besvärligt! Om behandlingen hjälper är det ju guld värt! Jag förstår att det känns jättejobbigt nu, men det blir säkert bättre, det måste du tro! Många styrkekramar!

 
Emma

Emma

3 december 2014 11:11

Det är alltid svårt när man börjar jämföra sig med andra. Så gör inte det. Det är bara du som kan känna hur du mår, och bara du som kan hjälpa dig själv. Så det var superbra av dig att skicka iväg remissen. Ett steg i taget :) Kram!

http://vagenfram.wordpress.com

Sara Emma

3 december 2014 12:28

Tack! Ja det var nog enda alternativet, annars får jag ha det så här :( och det vill jag ju inte.
Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Emma - 26 juli 2018 08:25

Aldrig får det va lugnt i livet. Svårt att hitta en varaktig balans när livet krånglar till allt. Berättar mer senare, just nu är allt uppochner och ryggen är det sista jag tänker på tyvärr. ...

Av Sara Emma - 3 juni 2018 20:02

Oj va länge sen jag skrev här! Har inte riktigt orkat, men nu ska jag uppdatera lite. Har fått godkänd sjukskrivning på 25% tom 31/8. Trodde jag aldrig. Så jag jobbar på 65% och är tjänstledig 10% och sjukskriven 25%. Funkar jättebra! Så skönt att ...

Av Sara Emma - 15 mars 2018 17:52

Har tänkt på en sak... jag är nästan aldrig sjuk numera. När jag var sjukskriven i tre år så tänkte jag att det är nog för att jag inte träffar så mycket folk, men nu har jag varit tillbaka ett par år om man räknar från att jag började arbetsträna, o...

Av Sara Emma - 14 februari 2018 18:19

Trodde jag aldrig, och inte min doktor heller ;) FK beviljade min sjukskrivning på 25% i tre månader till! Utan att krångla. Jag var helt beredd på att fajtas igen men nu slapp jag det ett tag, så skönt! Har höjt dosen på saroten för att se om det ...

Av Sara Emma - 10 januari 2018 18:07


Är så glad för jag har lyckats förlänga mina promenader :) Klarar nästan 40 min i rask takt nu, det är sååå skönt! Max 20 min har funkat förut och det har känts så meningslöst, tappade lusten helt. Men nu känns det ju som att det faktiskt gör lite ny...

Ovido - Quiz & Flashcards