Direktlänk till inlägg 24 november 2014

Naprapat

Av Sara Emma - 24 november 2014 13:23

Idag har jag varit hos en naprapat. Jag var hos henne en gång 2010 när jag började få ont. Då var det väldigt lindrigt jämfört med nu... Vi läste i alla fall vad hon hade skrivit då, och det var att jag hade ont över höger bäckenled och att den kändes stum. 

Eftersom hon inte fick bryta/knäcka nåt så fick jag akupunktur istället. Jag är ju skeptiskt men hoppas det kan lindra lite. Hon sa i alla fall att jag är väldigt öm just över höger bäckenled och att mina symtom stämmer, värken kan absolut komma därifrån. Skönt att få det lite bekräftat! 

Hon sa att få ortopeder är duktiga på just bäckenproblem och att de menar att den leden är i stort sett orörlig så den får man inte ont av. Konstigt menade hon, eftersom hon dagligen behandlar folk som är överrörliga eller har låsningar just där. Hon tyckte mitt nästa steg borde vara att få lägga en blockad i leden för att se om det blir bättre då. Precis som jag så var hon skeptisk till att vårdcentralen kan hjälpa till med remiss till nån som verkligen kan det här. Jag fick två nya förslag, Ryggkirurgiska i Strängnäs eller IFK kliniken i Göteborg. Så nu får jag googla igen och sen måste jag bestämma mig och ta tag i detta. 

Kram!

 
 
Ingen bild

75linsa

24 november 2014 16:23

Hej!
Jag vet inte riktigt var du bor, men fattar som att du bor i VG regionen. Själv ska jag operera min vänstra si-led i dec i Ängelholm. Jag hade "turen" att träffa en läkare på våc som inte tvekade att skicka remiss till ortopeden. Sen ringde jag ortopedmottagningen och påtalade mina problem. Hade och har rejält ont. Fick tid ca 2 veckor senare. Där träffade jag en jättebra ortoped som på en gång såg att det var min led som var orsaken till smärtan. Men för att vara säker fick jag blockad i leden 8 veckor senare. 1 vecka efter jag fått den minskade smärtan avsevärt!! Kunde tom jobba halvtid några veckor innan blockaden släppte och jag fick lika ont igen. Remiss skickades då till Ängelholm, ortoped Bengt Sturesson. Fick även en till blockad i okt för att minska smärtan, men tyvärr gav inte den lika bra effekt som den första. Blockad är den bästa metoden för att fastställa rätt diagnos. Försök gå till våc igen och be om remiss till ortoped med frågeställning si-ledsdysfunktion? Kämpa på!!
Jag får även akupunktur mot mina smärtor och det hjälper ganska bra. Det tog 4 ggr innan jag kände nån skillnad. Nu går jag regelbundet 2 ggr/vecka.Jag går hos en sjukgymnast som utför detta. Det går ju på högkostnadsskyddet så det kostar 80 kr, om man inte har frikort.
Stort lycka till! Ge dig inte i första taget. Det finns hjälp att få.
kram 75linsa

Sara Emma

24 november 2014 23:00

Vad skönt att du får hjälp snart! Har du haft besvär länge?
Jag kommer inte ge mig förrän nån har kollat om mina besvär kommer från si-leden eller inte. Funderar starkt på att skriva egenremiss. Känns som det kommer ta en evig tid att börja om på vårdcentralen igen. Har redan varit sjukskriven snart 11 månader. Kram!

 
Annie

Annie

24 november 2014 19:23

Skönt att hon kom med lite tips till dig, vad tror du att du väljer för alternativ?
Jag har tidigare fått akupunktur av sjukgymnasten och det var positivt för mig, hjälpte lite mot värken men det kan ju säkert vara olika.
Men hoppas det hjälper dig :)
Hur är värken nu?

Kram<3

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

Sara Emma

24 november 2014 22:48

Jag har haft riktigt ont hela eftermiddan och kvällen :( Vet inte om det beror på akupunkturen, hon tryckte ju lite också för att se var jag har ont.
Jag kommer nog skicka en egenremiss till nåt ställe där jag vet att de är duktiga på bäcken.
Kram!

 
Liza

Liza

24 november 2014 22:07

Vad ledsen jag blev när jag läste dina tidigare inlägg-hoppades ju verkligen att du skulle få svar på vad som är fel och få hjälp med det!Hoppas akupunkturen lindrar något så du får slippa lite smärta ibland iallafall.jag har ju varit på något som heter Kinopraktik-vet inte om det kan vara något för dej men kanske värt att kolla upp.massa kramar till dej Sara

http://www.inmyplace.bloggplatsen

Sara Emma

24 november 2014 22:41

Ja man tror ju att man ska få nån sorts hjälp i alla fall... Hela besöket var ju totalt onödigt, han kunde ha ringt eller skickat ett brev. Då saknade jag "vår" ortoped...
Ja, ja jag får ta nya tag, kan ju inte ge mig nu. Kram!

 
Liza

Liza

25 november 2014 09:42

:( det förstår jag-kan du inte få kontakt med Ola igen?du får bo hos mej :) kram

http://www.inmyplace.bloggplatsen.se

Sara Emma

25 november 2014 11:11

:-) va snäll du är! Vi kan ha ett litet kollektiv, bjuder ner Emma också :-) Kram

 
Liza

Liza

25 november 2014 13:29

Lugnt vettu!Vi får tajma in besöken på Us så vi kan samåka oxå :) Det skulle ju vara himla gött med sällskap på dagarna med haha...Kram

http://www.inmyplace.bloggplatsen.se

Sara Emma

25 november 2014 13:59

:D

 
Ingen bild

75linsa

26 november 2014 16:13

Jag har haft ont i både länd-och bröstrygg i flera år, mycket låsningar och värk. Men de senaste 2 åren har smärtan bara ökat och ökat, så i feb i år blev jag sjukskriven på heltid. Äter massa starka värktabletter.
Såg att du fått mer ont i måndags och det kan bli värre i början efter akupunktur. Jag reagerade oxå med mer värk innan det började vända. Det blir nån slags träningsvärk.
Om du ska skicka en egenremiss så rekommenderar jag Aleris Ortopedi i Ängelholm. Om man ska opereras är hans metod den bästa sägs det.
Jag förstår hur du känner. Att gå med ständig smärta är dessutom inte bra för kroppen. Man blir rejält sliten.
Jag hoppas verkligen att du får den hjälp du behöver.
Kram på dig :)

Sara Emma

27 november 2014 10:03

Usch va jobbigt :( Inte kul med värk, äta mediciner och va sjukskriven. Jag har varit helt sjukskriven sen i januari när jag gjorde steloperation i ländryggen, förhoppningen var ju att bli bättre och kunna börja jobba igen, men det blir bara sämre... Läste nånstans att steloperation i ländryggen ofta försämrar bäckenproblem, jaha...
Igår skickade jag egenremiss till Ängelholm, ska bli spännande! Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Emma - 26 juli 2018 08:25

Aldrig får det va lugnt i livet. Svårt att hitta en varaktig balans när livet krånglar till allt. Berättar mer senare, just nu är allt uppochner och ryggen är det sista jag tänker på tyvärr. ...

Av Sara Emma - 3 juni 2018 20:02

Oj va länge sen jag skrev här! Har inte riktigt orkat, men nu ska jag uppdatera lite. Har fått godkänd sjukskrivning på 25% tom 31/8. Trodde jag aldrig. Så jag jobbar på 65% och är tjänstledig 10% och sjukskriven 25%. Funkar jättebra! Så skönt att ...

Av Sara Emma - 15 mars 2018 17:52

Har tänkt på en sak... jag är nästan aldrig sjuk numera. När jag var sjukskriven i tre år så tänkte jag att det är nog för att jag inte träffar så mycket folk, men nu har jag varit tillbaka ett par år om man räknar från att jag började arbetsträna, o...

Av Sara Emma - 14 februari 2018 18:19

Trodde jag aldrig, och inte min doktor heller ;) FK beviljade min sjukskrivning på 25% i tre månader till! Utan att krångla. Jag var helt beredd på att fajtas igen men nu slapp jag det ett tag, så skönt! Har höjt dosen på saroten för att se om det ...

Av Sara Emma - 10 januari 2018 18:07


Är så glad för jag har lyckats förlänga mina promenader :) Klarar nästan 40 min i rask takt nu, det är sååå skönt! Max 20 min har funkat förut och det har känts så meningslöst, tappade lusten helt. Men nu känns det ju som att det faktiskt gör lite ny...

Ovido - Quiz & Flashcards