Direktlänk till inlägg 4 november 2014

Stabilitetsövningar...............

Av Sara Emma - 4 november 2014 10:55

 

Har precis gjort min dagliga träning, den är sååå kul... NOT! Bilden ovan visar några av mina avancerade övningar, har två papper till. Jag är så sjukt trött på detta nu, vill bara komma vidare, bli bättre, träna mer... Men så fort jag gör nåt utöver detta blir jag sämre. Inte ens bassängträningen funkar som planerat, har fått dra ner på övningarna till hälften och gör nästan ingenting i vattnet längre. Går omkring lite, rör på benen fram och tillbaka, flyter omkring... tralala... 

 

Egentligen känner jag mest för att bara skita i allt, lägga mig i soffan under en filt, se på tv och äta godis. Jag har hållt på sen i januari och försökt träna mig stark och smärtfri, men det ger INGET resultat! Tro fanken att man vill ge upp. Men sen talar jag förstånd med mig själv, även om jag inte blir bättre av träningen så är ju risken stor att jag faktiskt blir ännu sämre om jag slutar... Jag har ju gjort en steloperation och måste träna upp musklerna efter den, annars kommer jag bara få ny, större problem, och det räcker som det är! 

 
 
Annie

Annie

4 november 2014 13:34

Hej vännen :-)

Trist för dig att det står så stilla ..
Förstår dig absolut, men bra att du gör övningarna ändå!

Kan du ta promenader, funkar det för dig eller får du ont då?

Stor Kram!

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

Sara Emma

4 november 2014 14:40

Nej det går inget vidare, 10-15 min sen börjar höften och ljumsken göra ont och sen knät... Det är faktiskt det jag saknar mest, att ta långa promenader! När min pojk var liten gick jag med vagnen 2-3 timmar varje dag :-)
Kram!

 
Liza

Liza

5 november 2014 02:03

Oj,såna övningar skulle jag inte alls klara av...jag ser inte jättetydligt exakt vad man gör-men är dom inte ganska påfrestande om du har problem med höft/bäcken?kram

http://www.inmyplace.bloggplatsen.se

Sara Emma

5 november 2014 09:16

De är mest för magmusklerna. Sen har jag andra där man ligger på mage och tränar ryggen. De funkar ganska bra men jag gör ju inte så många av varje ;) Vad har du för typ av övningar?

 
Liza

Liza

5 november 2014 11:33

Aha :) Jag kör mest mage,eller nästan bara mage.Men stående,spänna bål å lyfta armarna på olika sätt(med olika vikter när man klarar det)Basic är ha armarna hängande på sidan med en vikt i varje,spänna bålen och lyfta en arm i taget till 90 grader och sen ner igen.Eftersom jag har ganska svårt med balansen efter op blev fortsättningsövningen att man står på ett ben och lyfter motsatta arm-benet som fortf bråkar skakar som bara den!Nån annan variant är att sätta den ena fotens häl mot den andras tå-jag har svårt med balansen där med kan man ju säga :) En annan är att stå,spänna bål,hålla vikten med båda händerna och lyfta framför sej så högt man kan.Sen lite knäböj :) (hade en del att jobba på där oxå eftersom jag böjer knän på den svaga sidan för mycket inåt).Puh,nu är jag klar med min halva-novell-kommentar :) Kram på dej

http://www.inmyplace.bloggplatsen.se

Sara Emma

5 november 2014 12:22

Ha, ha :-) Bra med tips på övningar, ska prova dom som lite omväxling! Kram

 
Majsan

Majsan

5 november 2014 21:13

Känner igen övningarna... Man blir tokig på dessa babysteps med övningar. Känns så fjantigt men ger resultat även fast det inte riktigt känns? Får du träningsvärk? Jag känner typ ingenting av det men ändå säger sjg att jag gör framsteg. Hmm. På den andra kliniken som jag började på hade man som motto att träna hårt flera gånger i veckan, dels för att öka på endorfinerna och dels för att förbättra konditionen och öka på styrkan. De tyckte att stabiliseringsövningar var fånigt. Vem ska man lita på? Min nuvarande sjukgymnast säger att stab.övningar är A och O för att kunna gå vidare.

http://backendysfunktion.blogg.se

Sara Emma

5 november 2014 22:17

Jag tror att stabilitetsövningarna är viktiga och grunden till träningen. Men det vore ju kul om man kände att det gav nåt resultat... visst känner jag att jag har fått starkare magmuskler, men smärtan blir ju inte mindre... Träningsvärk får jag inte.
Hur hårt menade de att man skulle träna då? Det kan väl inte va bra om man får mycket ondare efter?

 
Majsan

Majsan

5 november 2014 22:39

Där på Stockholm clinic där faktiskt personer med bäckendysfunktion gick blev så många bra med hård träning typ 2-3 gånger i veckan. Vid mitt först besök hos sjukgymnasten så skulle jag lyfta skivstång, göra squats, lyfta vikter m.m Det var så sjukt jobbigt. Men jag blev snabbt sämre och därför så passade det väl inte riktigt mig...

http://backendysfunktion.blogg.se

Sara Emma

5 november 2014 22:52

Herregud, då skulle jag nog bli invalid för evigt! Inget för mig heller, särskilt inte som jag har stelopererat ländryggen.

 
Emma

Emma

8 november 2014 10:07

Ser liknande ut som mina övningar. Man får ju ingen träningsvärk av det direkt, och det är nog bra. Man ska ju bygga upp den inre muskulaturen försiktigt innan man kan träna den yttre. Och tyvärr är det ju den yttre som syns. Man kan ju vara hur stark som helt i den inre utan att man ser vältränad ut :)
Hur har det gått med din granne? Är han lika aktiv fortfarande?
Kram!

http://vagenfram.wordpress.com

Sara Emma

9 november 2014 19:24

Jag kör flera av dina övningar också Emma, har satt ihop en egen mix :-)
Jodå grannen är aktiv...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Emma - 26 juli 2018 08:25

Aldrig får det va lugnt i livet. Svårt att hitta en varaktig balans när livet krånglar till allt. Berättar mer senare, just nu är allt uppochner och ryggen är det sista jag tänker på tyvärr. ...

Av Sara Emma - 3 juni 2018 20:02

Oj va länge sen jag skrev här! Har inte riktigt orkat, men nu ska jag uppdatera lite. Har fått godkänd sjukskrivning på 25% tom 31/8. Trodde jag aldrig. Så jag jobbar på 65% och är tjänstledig 10% och sjukskriven 25%. Funkar jättebra! Så skönt att ...

Av Sara Emma - 15 mars 2018 17:52

Har tänkt på en sak... jag är nästan aldrig sjuk numera. När jag var sjukskriven i tre år så tänkte jag att det är nog för att jag inte träffar så mycket folk, men nu har jag varit tillbaka ett par år om man räknar från att jag började arbetsträna, o...

Av Sara Emma - 14 februari 2018 18:19

Trodde jag aldrig, och inte min doktor heller ;) FK beviljade min sjukskrivning på 25% i tre månader till! Utan att krångla. Jag var helt beredd på att fajtas igen men nu slapp jag det ett tag, så skönt! Har höjt dosen på saroten för att se om det ...

Av Sara Emma - 10 januari 2018 18:07


Är så glad för jag har lyckats förlänga mina promenader :) Klarar nästan 40 min i rask takt nu, det är sååå skönt! Max 20 min har funkat förut och det har känts så meningslöst, tappade lusten helt. Men nu känns det ju som att det faktiskt gör lite ny...

Skapa flashcards