Alla inlägg under maj 2014

Av Sara Emma - 5 maj 2014 09:31

När man ska göra något såpass stort som en steloperation i ryggen, då räknar man ju med att få massvis av information, både före och efter. Jag måste säga att det har varit ganska bristfälligt i mitt fall. Det verkar variera mycket mellan olika sjukhus och olika läkare. Jag är opererad på Spenshults sjukhus utanför Halmstad. Första gången jag var där och träffade ortopeden gjorde han en snabb undersökning och tittade på röntgenbilderna, sen sa han att det här kan vi operera med steloperation, det är 70℅ chans att det blir bra/bättre. Jag frågade om det är en stor eller riskfylld operation, men han sa att det är en vanlig operation han gör dagligen och jag skulle bli sjukskriven i åtta veckor efteråt (!). 

 

När det sen var dags för operation fick jag en annan ortoped (de är inhyrda från andra sjukhus bl.a Linköping), och han var faktiskt mycket trevligare och lättare att prata med. Han sa att jag efteråt skulle bli sjukskriven först tre månader (inte åtta veckor) och sen börja jobba deltid. Jaha, det var ju lite skillnad? Tre månader lät som en evighet då... Han undrade om jag läst i broschyren vad som var bra att känna till före och efter, men nån sån hade jag aldrig fått.

 

 

Dagen efter operation kom ortopeden och tittade till mig. Jag frågade vad som var viktigt att tänka på nu, att vila och va uppe så mycket jag orkade, inte böja framåt och inte vrida ryggen åt sidorna. Borde inte den informationen komma utan att jag hade frågat? 

 

Jag fick även väldigt lite info om vad som var normalt efter, hur mycket och var nånstans det var normalt att ha ont? Ringde själv och fick en telefontid efter några veckor för jag var orolig, hade rejält ont i ena höften. Det var ju normalt, men hade varit skönt att veta lite mer sånt innan! Jag har hittat mer info och hjälp, tips och råd på nätet och andras bloggar. 

 

Personalen på Spenshult var underbara, jag vill inte klaga på dom! Hela stället är så fint och mysigt, tyvärr ska det läggas ner i sommar :( Men mer info innan en stor operation borde va självklar! 

Av Sara Emma - 4 maj 2014 15:04

Det är så skönt med såna här långhelger... Hela familjen hemma i fyra dagar :-)  MEN... jag överanstränger mig och får ont :( Jag vill ju göra en massa saker, göra utflykter, gå ut och gå, greja i trädgården, leka med min pojk m.m Men egentligen behöver jag vila ryggen mer. Det är ju lättare att få balans på detta på vardagarna när jag är ensam hemma. 

 

Har i alla fall gjort mediyoga hemma idag, gick riktigt bra! Behöver träna mer och ha mer lugn och ro runtomkring bara... Idag kom 4 1/2-åringen in mitt i passet och var jäääättearg... Inte det ultimata kanske ;) 

Presentation


Här är min berättelse om hur jag började få lite, lite ont i ryggen... och hur det sen fortsatte!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards